کارگران خارجی یا "بردگان سعودی ها"؟

کارگران خارجی یا
شنبه 12 مرداد 1392 - 21:53

يك روزنامه نگار هندي با تاليف كتابي در زمينه سوء استفاده و بهره کشی از كارگران خارجی در عربستان، سعودي ها را ملتي "برده دار" توصيف كرد كه "فقط به پول مي انديشند".

به گزارش شبكه خبري العالم، روزنامه هندي "دِ فری پرس جورنال" (The free press journal) با بررسي كتاب "عبيد السعوديين" (بردگان سعودي ها)، آورده است كه اين كتاب داراي 18 فصل و مشتمل بر سرگذشت 17 كارگر است كه در كشور "حرمين شريفين"، در معرض رنج و بهره‌کشی و سوء استفاده قرار گرفته اند.

"جوي رافائل" روزنامه نگاري كه سال ها در عربستان اقامت داشته و در عرصه رسانه فعاليت مي كرده، در این کتاب می نویسد: "بسياري از سعودي ها به زشت‌ترين شكل ممکن -كه با برده داري تفاوتی ندارد- از كارگران سوء استفاده مي كنند و فاجعه بارتر آن است كه بسياري از آنها همان شيوه اي را كه برای تعامل با كارگران غيرمسلمان اتخاذ می کنند، برای سوء استفاده از كارگر مسلمان نيز به کار می برند.

وي می افزاید: نظام "کفالت" (که کارگر را تحت تکفل کارفرما قرار می دهد) در عربستان به خودی خود كافي است تا تصور درستی از شرايط کارگران در اين كشور به تصویر بکشد؛ به محض ورود کارگر به فرودگاه، وی بايد مدارك شناسايي خود را به ضامن خود بدهد و از همان لحظه جزء دارايي ها و اموال او به شمار آيد".

رافائل در گفتگو با اين روزنامه، تشريح كرد كه به سبب فعاليتش در زمينه روزنامه نگاري در عربستان براي بيش از ده سال از اواخر دهه 80، به كارگراني از مليتهاي مختلف نزديك بوده است و در اين راستا مي گويد: "آنچه كه در كتابم آورده ام تنها قطره اي از درياي رنج و دردی است كه اين كارگران از دست ضامنان (کفیلان) خود در عربستان متحمل مي شوند".

وي درباره انتخاب عبارت "ترساندن كارگران بيگانه" كه عنوان فرعي روي جلد كتاب است، گفت: آنچه در عربستان عليه كارگران بيگانه صورت مي‌گيرد، واقعا موجب رعب و ترس است. اين كارگران بيچاره هيچ كسي را ندارند كه از آنها دفاع كند. دولتهاي آنها اين اوضاع را در سكوت دنبال مي كنند؛ زيرا تنها چيزي كه براي آنها مهم است، مبالغ كلاني كه اين كارگران در پايان هر ماه به اقتصاد داخلي كشورشان تزريق مي كنند".
اين روزنامه نگار هندي مي افزايد: عربستان به خوبي مي داند كه هرگز از سوي دولت هاي اين كارگران مورد بازخواست قرار نمي گيرد؛ از اين رو "کفیلان"، در برخورد با كارگران از آزادي كاملي برخوردارند.
رافائل روابط ميان دولتهاي اين كارگران و عربستان را با اين عبارت توصيف می کند: "گدايان"، انتخاب نمي كنند بلكه اطاعت مي كنند.

وي با تاكيد بر اينكه حل اين بحران در آينده نزديك غيرممكن است، تصريح كرد كه انگيزه وي از تاليف اين كتاب، وسيع‌تر كردن افق ديد هموطنان خودش است تا بدانند در صورتي كه بخواهند در عربستان كار كنند، چه چيزي در انتظار آنهاست.

يادآور مي شود اين نخستين بار نيست كه اين نويسنده كتابي در باره عربستان مي نويسد، وي پيشتر كتابي درباره شرایط اجتماعی عربستان نوشته است که این عنوان بر روی جلد آن نقش بسته است: "داوطلبان؛ وحشتناک‌ترین پليس ديني در عربستان".

پربیننده ترین خبرها