اعمال روز و شب عید سعید فطر

اعمال روز و شب عید سعید فطر
پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 - 13:30

العالم- مسلمانان در سراسر دنیای اسلام، پس از یک ماه بندگی خالصانه و عبادت و جهاد با هوای نفس، عید سعید فطر را در حالی جشن می گیرند که به فرموده رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع)، فطر، روز بازگشت به فطرت پاک و عاری شدن از گناه و دریافت پاداش است و خدای متعال، در این روز به اندازه همۀ روزها و شب های ماه رمضان، بندگان را می‌آمرزد و از آتش دوزخ می رهاند.

برای شب و روز عید سعید فطر، اعمالی ذکر شده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

*اعمال شب عید فطر

شب اوّل شوال از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که ارزش و اهمیت این شب کمتر از شب قدر نیست؛ و از براى آن چند عمل است:

اوّل، غسل هنگام غروب آفتاب؛

دوّم، احیاء آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤال از حقّ تعالى و بیتوته در مسجد؛

سوّم، خواندن دعاهای وارد شده بعد از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و پس از نماز عید.

چهارم، زیارت امام حسین -علیه السلام- که فضیلت ‏بسیار دارد و زیارت مخصوصه این شب در باب زیارات مفاتیح الجنان آمده است.


* اعمال روز اول شوال (عید فطر)

- تکبیر، بعد از نماز صبح و نماز عید فطر خوانده شود: اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا.

-  پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد، والا کنار بگذارد. باید توجه داشت که زکات فطره واجب مؤکد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است.

-  غسل کردن؛ و وقت آن به فرموده شیخ طوسی بعد از طلوع فجر تا زمان به جا آوردن نماز عید است.

قبل از غسل این دعا را بخواند: اللَّهُمَّ إِیمَانا بِکَ وَتَصْدِیقا بِکِتَابِکَ وَاتِّبَاعَ سُنَّةِ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ، آن‌گاه "بسم الله "بگوید و غسل کند، پس از پایان غسل بگوید: اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ کَفَّارَةً لِذُنُوبِی وَطَهِّرْ دِینِی اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الدَّنَسَ.

  - شیخ طوسی تاکید می‌کند که در این روز نیکوترین لباس‌ها پوشیده شود و انسان خود را معطر سازد و با وقار به سمت مصلای عید حرکت کند.

- پیش از نماز عید، در ابتدای روز افطار کند و بهتر آن است که افطارش با خرما باشد. «شیخ مفید» فرموده است: مستحب است مقدار کمی از تربت سیدالشهدا، امام حسین (ع) را تناول کند که شفای هر دردی است.

- پس از طلوع آفتاب برای نماز عید حرکت کند (همان‌گونه که از رسول خدا (ص) نقل شده است) و دعاهایی را که از طریق معصومین (ع) وارد شده است، بخواند.

- خواندن نماز عید

-  خواندن دعای شریف ندبه که در چهار عید بزرگ مسلمانان (فطر، قربان، غدیر و روز جمعه) بسیار بر آن تاکید شده و فضیلت بسیار دارد، خاصه آن که امسال عید سعید فطر با روز جمعه مصادف است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها