"جنگ قدرت، آل سعود را منقرض می‌کند"

جمعه 18 مرداد 1392 - 15:00

دمشق، العالم ـ مدير مركز مطالعات راهبردي دمشق تاكيد كرد كه درگيري هاي جناح هاي داخلي در خاندان حاكم عربستان علني شده و در سایه این اختلافات، رژيم سعودي در معرض فروپاشي قرار گرفته است.

دکتر "بسام ابوعبدالله" در گفتگو با شبكه خبري العالم گفت: درگيري بر سر قدرت در عربستان اين روزها، به ويژه پس از وخيم تر شدن وضعيت جسماني پادشاه، براي همه آشكار شده است. شاهزاده بندر بن سلطان تلاش مي كند تا قبل از كنار رفتن، دستاوردي کسب كند، از اين رو می کوشد تا آنچه را كه قطر و تركيه از تحقق آن عاجز ماندند، از طريق حمايت از گروه هاي تكفيري و وهابي و قتل و كشتار بيشتر در سوريه، به اجرا درآورد.

وي افزود: رياض گمان مي كند كه پايان يافتن بحران سوريه بازتاب هاي خطرناكي در عربستان خواهد داشت، به ويژه كه عربستان از رسيدگي به مسايل و امور اقتصادي و اجتماعي و سياسي خود و نيز از نقش خود در منطقه شانه خالي مي كند و در عوض، به دنبال تحقق دستاوردي در سوريه و يا عراق و لبنان است.

ابوعبدالله خاطرنشان كرد: سوريه براي عربستان يك مساله محوري است، زيرا با لبنان و عراق و اردن مرتبط مي شود از اين رو تاثير مساله سوريه بر همه حوادث منطقه تاثيري محوري خواهد بود و رياض بر اين باور است كه تحقق دستاوردي در سوريه، به تغيير معادلات در خصوص روابط با روسيه و يا موازنه هاي منطقه ای منجر خواهد شد.

مدير مركز مطالعات راهبردي دمشق اظهار داشت: تغييري كه در قطر صورت گرفت، بنا به تصميم يك مسؤول در سازمان سيا بوده است، اين مساله پس از شكست امير قطر در وظيفه خود در قبال سوريه صورت گرفت. از اين رو عربستان نيز پس از شكست دچار همين سرنوشت خواهد شد. امريكا معمولا از مهره ها استفاده مي كند، اما هنگامي كه مي بيند خطر اين مهره ها افزايش يافت، عليه آنها و نيز همه كساني كه از آنها حمايت كردند، اقدام مي كند.
21:03

پربیننده ترین خبرها