گروه جدید تروریستی در سوریه به سرکردگی یک مغربی

گروه جدید تروریستی در سوریه به سرکردگی یک مغربی
پنج‌شنبه 31 مرداد 1392 - 22:07

رسانه های مغربی اعلام کردند که حدود 700 تروریست تبعه این کشور درقالب یک گروه افراطی به جمع عناصر مسلح در سوریه برای مبارزه با نظام این کشور پیوسته اند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، رسانه های مغربی تأکید کردند که این گروه جدید خود را با نام " جنبش شام اسلام" معرفی کرده و ریاست آن را یک تبعه مغربی به نام " ابراهيم بنشقرون" برعهده دارد که خود را " امیر " لقب داده است.

این گروه با جبهه النصره در سوریه وابسته به شبکه القاعده، در ارتباط است.

بر اساس این گزارش، "بنشقرون" از زندانیان ِسابق در گوانتانامو است، و هنگامی که 22 ساله بود به افغانستان سفر کرد و به گروه " الفاروق " پیوست، و بعد به گروه " مبارزان لیبیایی " ملحق شد که بعدا
تشکل "جماعت مغربی مبارز " از آن منشعب گردید.

بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 در آمریکا ، جاسوسان پاکستانی وی را 5 هزار دلار به آمریکا فروختند. آمریکایی ها نیز وی را به زندان گوانتانامو منتقل کردند؛ وی درآن جا زندانی بود تا اینکه به مغرب بازگردانده شد و بعدها آزاد شد.

با افزایش شمار مغربی ها درکنار عناصر مسلح تروریست در سوریه از جمله شماری از زندانیان سابق گوانتانامو، بنشقرون که در زندان با آنان آشنا شده بود ریاست این گروه جدید را که در ریف لاذقیه فعالیت می کند ، برعهده گرفت.

هنوز آمار رسمی از تعداد مغربی هایی که در سوریه می جنگند وجود ندارد؛ اما رسانه های مغربی تعداد آنان را حدود 200 نفر تخمین زده اند که البته این تعداد، شامل مغربی هایی که به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده و از آن جا به جمع تروریست ها در سوریه ملحق شده اند، نمی شود.

فعالان حقوقی پیش از این تعداد جنگجویان مغربی در سوریه را حدود 700 نفر اعلام کرده بودند.

بنا به اعلام منابع سلفی مغربی، حدود یک سوم از سلفی های مغربی که درگذشته درچارچوب قانون مبارزه با تروریسم بازداشت شده بودند، بعد از خارج شدن از زندان به سوریه رفته اند.

این افراد بیشتر از اراضی ترکیه به عنوان گذرگاهی برای وارد شدن به سوریه استفاده می کنند، البته از زمان شروع جنگ در سوریه اعلام شد که بسیاری از آنان کشته شده اند و برخی دیگر در عملیات انتحاری به هلاکت رسیدند.

پربیننده ترین خبرها