مصری ها در برابر سفارت ترکیه چه گفتند؟

مصری ها در برابر سفارت ترکیه چه گفتند؟
يکشنبه 3 شهريور 1392 - 19:42

قاهره، العالم ـ جوانانی از گروه های سیاسی مصر با برگزاری تظاهرات در مقابل مقر سفارت ترکیه در قاهره، دخالت این کشور در امور داخلی مصر را محکوم کردند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار العالم، معترضان ترکیه را به حمایت از اخون المسلمین و تحریک افکار عمومی جهان علیه مصر متهم کردند و از نظام حاکم فعلی کشورشان خواستند تا با کشورهایی که شرایط جدید پس از 30 ژوئن (برکناری محمد مرسی از قدرت) را به رسمیت نمی شناسند، قطع رابطه کند.

یکی از معترضان، رجب طیب ادوغان، نخست وزیر ترکیه، را به پرهیز از دخالت در امورمصر دعوت کرد و گفت: مصر بزرگتر از ترکیه و جایگاه آن بالاتر از آن است که آنکارا بخواهد در امورش دخالت کند.
وی افزود: ملت می تواند اوضاع داخلی را تحت کنترل درآورد، مصر کشور کوچکی نیست و خوب می داند که چگونه عمل کند.

تظاهرکننده دیگری با اشاره به اینکه درخواست برای قطع روابط با ترکیه به دلیل دخالتهای آنکارا، آخرین گام به شمار می آید، از این کشور خواست تا در سیاستهای خارجی خود با مصر تجدید نظر کند.

ناظران اما بر این باورند که روابط خارجی مصر و برخی کشورهای اروپایی و افریقایی و حتی عربی که پیشتر هم پیمان مصر بودند، نیاز به بازنگری از سوی دوطرف دارد و تاکید کردند که پس از تیره شدن روابط مصر و آمریکا ممکن است این کشور به هم پیمان دیگری روی بیاورد.

"ایمن سمیر" سردبیر مجله "السیاسه المصریه" خاطرنشان کرد که در مصر این اعتقاد وجود دارد که حوادث خاورمیانه به مشکلات امریکا با چین مرتبط می شود و روی آودن مصر به چین و روسیه ممکن است جایگزین خوبی باشد.

دولت مصر هنوز موضع خود را در خصوص گرایش به سمت شرق یعنی چین و روسیه به صورت شفاف اعلام نکرده و در انتظار آن است تا ببیند که امریکا حوادث مصر را به رسمیت می شناسد یا آن را یک کودتای نظامی در نظر می گیرد.

با توجه به اینکه همه طرفهای درگیر در مصر همچنان بر موضع خود پافشاری می کنند، تلاشهای بین المللی برای حل این بحران عاجز مانده است.

8-25- tok

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها