مجله امریکایی: ترکیه دیگر دوستانی ندارد

مجله امریکایی: ترکیه دیگر دوستانی ندارد
يکشنبه 3 شهريور 1392 - 22:55

مجله فارین پالیسی تاکید کرد که ترکیه از مرحله "نداشتن مشکلی با همسایگان خود" به مرحله "نداشتن دوست" منتقل شده و نفوذ خود را در هر نقطه ای از دست داد.

به گزارش شبکه خبری العالم، مجله امریکایی "فارین پالیسی" در گزارشی نوشت: در حالی که پیشتر ترکیه با همسایگان خود روابطی حسنه داشت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور پلهای میان خود با دولت انتقالی جدید مصر را ویران کرد و با کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل مخالفتشان در حمایت از محمد مرسی رییس جمهور معزول سر ستیز دارد و به جنگی لفظی با اسراییل روی آورده و ادعا می کند که اسراییل در سرنگونی رییس جمهور اخوانی مصر دست دارد.

این مجله افزود: "بهارعربی" ترکیه را به خروج از سیاست عدم دخالت در امور کشورهای دیگر واداشت. انکارا پیشتر بر طبق این اصل حرکت می کرد که نمی توان منطقه را بر طبق اراده و خواست خود تغییر داد، اما اینک روابطش با بشار اسد کاملا به بن بست رسیده و پس از نقش آفرینی در درگیریهای سوریه - که به نظر می رسد پایانی ندارد- دیگر نمی توان این روابط را التیام بخشید. در مصر نیز خود را با کشوری که بیشترین جمعیت عرب را دارد و مهمترین کشور جهان عرب است، در مسیر کشمکش و زدوخورد قرار داده است.

نویسنده ترک تبار این گزارش خاطرنشان کرد: در حالی که به نظر می رسد ادامه سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه اجتناب ناپذیر است، عزلت و انزوای آن نیز به نظر ذاتی می آید ونتیجه طبیعی این اقدامات است. امروز این خطر وجود دارد که انکارا به طرز فکر دهه نود بازگردد، هنگامی که تنشهای آن با کشورهای عربی و اروپایی بالا گرفته بود و ترکها متقاعد شده بودند که "ترک را غیر از ترک دوستی نیست". 

این مجله در پایان اورده است: اردوغان کشور خود را از مرحله "نداشتن هیچ مشکلی با همسایگان خود" به مرحله "دردسرهای بین المللی تا افق دوردست" کشانده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها