مقام سابق آمريكايي: سناريوي عراق در سوريه تکرار نشود

مقام سابق آمريكايي: سناريوي عراق در سوريه تکرار نشود
سه شنبه 5 شهريور 1392 - 12:40

مقام سابق آمریکایی با هشدار درباره تکرار سناریوی عراق در سوریه گفت که سوریه با دادن اجازه ورود بازرسان بین المللی به این کشور سیاست عراق قبل از حمله آمریکا را در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، چارلز دالفر رئیس سابق گروه آمریکایی برای یافتن جنگ افزارهای کشتار جمعی عراق گفت: اوضاع سوریه اکنون بسیار ملتهب و شبیه به عراق است و تحولات به سمت توسل آمریکا به زور در باره سوریه پیش می رود.
مقامات عراقی پیش از تهاجم سال 2003 به این کشور، مجوز حضور بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد را دادند تا با این کار، اقدام نظامی علیه عراق را به تاخیر بیندازند یا منتفی کنند. حضور بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد در سوریه نیز از این منظر بسیار مهم است چون آنان مشخص خواهند کرد که در سوریه از جنگ افزارهای شیمیایی استفاده شده است یا خیر؟ اما برخلاف تحلیل های موجود اوضاع سوریه باعراق متفاوت است زیرا روسیه و برخی همپیمانان سوریه در برابر هجمه های غرب علیه این کشور ایستاده اند و حتی مسکو به غرب برای حمله نظامی به سوریه هشدار داده است.
غرب به سرکردگی آمریکا تاکنون بارها تلاش کرده است در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه سوریه قطعنامه صادر کند اما هر بار روسیه و چین با توجه به تجربه عراق، آن را وتو کرده اند بنابر این به نظر نمی رسد که سوریه هدف آسانی برای غرب باشد.
رئیس سابق گروه آمریکایی برای یافتن جنگ افزارهای کشتار جمعی عراق در گفت وگو با شبکه "سی سی تی وی" تلويزيون مركزي چين اظهار داشت: بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد در سوریه با چالش های بسیار جدی مواجه هستند. چالش های آنها از دشواری های مربوط به بازرسی تسلیحاتی در عراق نیز بیشتر است.
دالفر افزود: آنها باید در  فضایی ناامن به جمع آوری نمونه های محیطی مبادرت کنند و در شرایطی باید این کار را انجام دهند که جنگ در سوریه ادامه دارد در حالی که زمانی بازرسان در عراق حضور داشتند که در این کشور آرامش حاکم بود.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه آمریکا برای جنگ عراق و افغانستان چندین میلیارد دلار هزینه کرده است، هیچکس علاقه مند نیست آمریکا بار دیگر در منطقه وارد جنگ دیگری شود که هزینه های مالی و انسانی بسیار زیادی به همراه دارد.
دالفر، اوضاع سوریه را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: کشورهای مختلفی ازقبیل آمریکا، روسیه و ایران در این کشور منافعی دارند. اردن نیز به شدت نگران مسائل سوریه است زیرا مسائل سوریه تنها به خود این کشور محدود نمی شود این کشور به آوردگاهی برای قدرتهای مختلف خارجی تبدیل شده است.
وی گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید در زمینه بحران سوریه کاری انجام بدهد و نباید باتوجه به بحران وحشتناک انسانی در سوریه ، دست روی دست بگذارد و شاهد کشتار غیرنظامیان باشد بدون شک باید در این خصوص کاری انجام شود اما سوال اساسی این است که این کار اساسی چیست؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها