ایندپندنت:بندربن سلطان برای جنگ افروزی در سوریه تلاش می کند

ایندپندنت:بندربن سلطان برای جنگ افروزی در سوریه تلاش می کند
سه شنبه 5 شهريور 1392 - 15:18

روزنامه انگلیسی ایندپندنت گزارش داد که گفت بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان سعودی که از سال گذشته با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای آموزش افراد مسلح سوریه در اردن همکاری دارد ،با سوء استفاده از روابط حسنه کشورش با آمریکا، واشنگتن را به حمله نظامی علیه سوریه تشویق می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه ایندپندنت در شماره روز دوشنبه نوشت پادشاه عربستان، عموی امیر بندرکه سال گذشته وی را به ریاست سازمان اطلاعات عربستان تعیین کرده بود، طی چندین ماه برای جلب حمایت محافل بین المللی به نفع مخالفان مسلح سوریه ، وبرای سرنگون کردن دولت سوریه و در راس آن بشار اسد به تجهیز و آموزش آنان می پرداخت.
این روزنامه در گزارشی که دیوید اوزبورن با عنوان "رابطه عربستان: امیر سعودی برای جنگ افروزی علیه سوریه ،روابط محکمی با واشنگتن دارد" منتشر کرد، گفت: امیر بندر که از هشت سال پیش آمریکا را ترک کرده و پنج رئیس جمهوری امریکا را تحت تاثیر خود قرار داده، هم اکنون نیز به عنوان یک شخصیت محوری، بازگشته تا امریکا و هم پیمانانش را درایجاد توازن درصحنه درگیری سوریه تر غیب کند .
اوزبورن در ادامه یادداشت خود نوشت: سازمان اطلاعات عربستان به ریاست امیربندربن سلطان، ادعای اقدام ارتش سوریه در استفاده از گاز سارین در فوریه گذشته را به اطلاع هم پیمانان غربی خود رسانده است .
ایندپندنت تصریح کرد: علیرغم ناکامی امیر بن بندر در سفر ماه گذشته خود به روسیه برای قانع کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای دست کشیدن از حمایت سوریه، وی درغرب نفوذ زیادی دارد که بخشی از آن مدیون دوستی های وی در زمان اقامتش در واشنگتن است.
نویسنده این روزنامه در ادامه با اشاره به این مهم که امیر بندر اخیرا برای مذاکره با مقامات بلند پایه به لندن و پاریس سفر کرده که به ندرت رسانه ای می شود، افزود: بندر بن سلطان زمانی که سفیر کشورش در آمریکا بوده؛ تاثیرات ملموس زیادی برجای گذاشته زیرا وی در سال 2003 از کسانی بود که به شدت خواهان جنگ امریکا علیه عراق بود.
این روزنامه خاطرنشان کرد: ماهها اعمال فشار عربستان و کشورهای مخالف نظام سوریه، بر کاخ سفید و کنگره در حال تاثیرگذاری است و گزارشهایی از  بندر بن سلطان ارائه شده  که وی از سال گذشته برای آموزش مسلحان مخالف در اردن نزدیکی مرزهای سوریه مستقیما با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همکاری داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها