ناامیدی محافل صهیونیستی از سخنان اوباما

ناامیدی محافل صهیونیستی از سخنان اوباما
يکشنبه 10 شهريور 1392 - 18:02

روزنامه های اسرائیلی ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در تصمیم اوباما برای حمله به سوریه، به تحلیل و پیش بینی رفتار دولت امریکا در برابر چالش راهبردی این کشور در قبال برنامه هسته ای ایران پرداخته و آن را از نظر اسرائیل بسیار ناخوشایند دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه هاآرتص نوشت: سخنرانی باراک اوباما حامل این پیام بود که "قانونمندی مهم تر از زمان بندی است".

هاآرتص افزود: بیانیه اوباما برای اسرائیل، بشارت دهنده بازگشت به زندگی طبیعی بود و می توان حدس زد که از لحظه ای که زمانبندی جدید برای حمله مشخص شود؛ آماده باش اطلاعات عملیات و اسلحه ضد هوایی در مناطق شمالی کاهش خواهد یافت.

از نظر سیاسی و امنیتی هم نیروهای اسرائیل ناچارند حوادث روزهای گذشته را یک مانور بزرگ به منظور آمادگی نیروها فرض کنند.

نویسنده روزنامه می افزاید: اما در این میان ظاهرا برای ما فرصتی پیش آمده که بتوانیم رفتار دولت واشنگتن را در برابر چالش استراتژیک احتمالی با برنامه هسته ای ایران در آینده ارزیابی کنیم و البته نتایج این تحلیل برای اسرائیل اصلا خوشایند نیست.

روزنامه اسرائیلی "هیوم" نیز در مطلبی با عنوان "میزان ناامیدی قابل پیش‌بینی بود" تاکید کرد: سران ارتش اسرائیل کوچک ترین شکی نداشتند که همین روزها حمله امریکا به سوریه واقع خواهد شد، اما همان طور که پیش بینی می کردیم رفتار اوباما ناامید کننده و حیرت‌آور بود و بعد از سخنرانی وی این سوالها مطرح شد که: آیا بالاخره حمله ای خواهد گرفت؟ حمله چگونه خواهد بود؟ اگر کنگره موافقت نکند چه خواهد شد؟ تا زمان حمله در سوریه و در سطح جهانی چه رخ خواهد داد؟ آیا اوباما برای سرپوش گذاشتن بر نقشه نظامی خویش به ائتلافی دست خواهد یافت یا مخالفانش موفق خواهند شد وی را در اجرای نقشه اش ناکام بگذارند؟
این روزنامه سوالهای نگران کننده دیگری هم مطرح می کند از جمله این که: اگر اثبات کاربرد سلاح شیمیایی نمی تواند مردم دنیا را برای حمله به سوریه بسیج کند، چه چیز خواهد توانست؟ و اگر اوباما برای حمله در سطحی بسیار پایین به سوریه باید دست به دامن کنگره شود، وقتی نوبت به حمله به تاسیسات هسته ای ایران برسد آیا کنگره موافقت خواهد کرد؟

روزنامه یدیعوت احرنوت نیز نوشت: اوباما عقب نشینی کرده و این به نفع امریکا و هم پیمانانش نخواهد بود زیرا وی با این کار به نظام های سرکوب گر و مرتجع که سلاح کشتار جمعی در اختیار دارند یا به دست خواهند آورد پیامی ارسال کرد که موجب جری تر شدن آنها خواهد شد.

این روزنامه در توضیح خود مدعی شد که تصمیم اوباما برای دریافت مجوز از کنگره برای حمله بازدارنده به دولت بشار اسد، ضرورتا مانع انجام این حمله نیست، اما آن را به تاخیر می اندازد و همین یک پیام به سایر نظام هاست.

یدیعوت احرنوت افزود: در صورتی که تصمیم حمله به تاسیسات هسته ای ایران گرفته شود، این گونه تاخیرها ممکن است به ضرر اسرائیل و سایر متحدان امریکا مانند عربستان سعودی باشد.

این روزنامه در پایان نوشت: احتمال دیگری هم وجود دارد، این که تصمیم اوباما برای مشاوره با کنگره به دلیل ظهور بارقه هایی از احتمال حل دیپلماتیک موضوع سلاح شیمایی باشد.

پربیننده ترین خبرها