نظر روسیه درباره حمله شیمیایی در سوریه

نظر روسیه درباره حمله شیمیایی در سوریه
چهارشنبه 13 شهريور 1392 - 12:14

رئیس جمهور روسیه، از کشورهای غربی خواست "دلایلی قانع کننده" درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به شورای امنیت ارائه کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ولادیمیر پوتین" امروز (چهارشنبه) در آستانه برگزاری اجلاس گروه بیست در "سن پترزبورگ"، درباره هرگونه اقدام نظامی غرب ضد سوریه بدون مجوز شورای امنیت هشدار داد و آن را به مثابه "تجاوز" دانست.
وی تاکید کرد: اگر دلیل قانع کننده ای درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی وجود داشته باشد، باید به شورای امنیت ارائه شود؛ و چنین دلیلی باید قانع کننده باشد.
پوتین تصریح کرد: اگر دلیل مشخصی درباره نوع سلاح و طرف استفاده کننده از آن وجود داشته باشد، روسیه حاضر است با جدیت و قاطعیت بیشتری با آن برخورد کند. در غیر این صورت، اقدام نظامی غرب ضد دولت سوریه بدون موافقت شورای امنیت که روسیه در آن از حق وتو برخوردار است، غیرقابل قبول است.
رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر این که شورای امنیت تنها نهادی است که می تواند مجوز توسل به زور ضد یک کشور را صادر کند، هشدار داد: هر شیوه دیگری برای توجیه توسل به زور ضد یک کشور مستقل و دارای حاکمیت، غیرقابل قبول است و نمی توان آن را چیزی جز "تجاوز" دانست.
پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه برخی از تجهیزات مربوط به سامانه دفاع موشکی اس300 را به سوریه تحویل داده است، هرچند واگذاری کل سامانه در حال حاضر متوقف شده است.
"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه درباره پیامدهای "اقدام تنبیهی" ضد سوریه هشدار داد و گفت که این کار، برتلاش ها برای جلوگیری از خونریزی و تسهیل حل و فصل سیاسی درگیری ها تاثیرمنفی خواهد گذاشت.
دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید کرد که هرگونه اقدام نظامی باید از طریق شورای امنیت صورت گیرد.

26

پربیننده ترین خبرها