روزنامه نگار انگلیسی: هیچ جنگی آزادی به ارمغان نیاورده

روزنامه نگار انگلیسی: هیچ جنگی آزادی به ارمغان نیاورده
يکشنبه 14 مهر 1392 - 14:57

روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی با اشاره به دروغ پردازی برخی خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان جنگهای مختلف، تأکید کرد که هیچ کدام از این جنگها نتوانسته برای مردم آزادی و ثبات به ارمغان بیاورند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "پاتریک کاکبرن" که از سال 1979 به مدت چندین سال به پوشش اخبار کشورهای عربی برای روزنامه های "فایننشال تایمز" و "ایندیپندنت" پرداخته است، عامل به وجود آمدن مفاهیم اشتباه را روزنامه ها، رادیوها و شبکه های تلویزیونی می داند، و بر این باور است که روزنامه نگاران در این زمینه نقش محوری داشته اند.
"میدل ایست آنلاین" به نقل از این روزنامه نگار انگلیسی می افزاید: روزنامه نگاران امروز تحت تأثیر مواضع و فضای رسانه ای حاکم در راستای "نظرسازی" درباره وجود دستاوردها و پیروزی های نظامی در عراق، افغانستان، لیبی و امروز هم سوریه هستند. اما همه آنها می‌دانند که ثبات هنوز یک حلقه گمشده است، و هیچ جنگی آزادی به ارمغان نیاورده است.
این روزنامه نگار انگلیسی سپس اظهار می دارد که "خبرنگار میدانی" در آینده نزدیک هیچ نقشی در رسانه ها نخواهد داشت. زیرا این نوع "خبرنگار" باعث به وجود آمدن دیدگاهی گمراه کننده درباره جنگ شده است.
نگارنده در ادامه می نویسد: رسانه ها اولین طرفهایی هستند که وارد میدان جنگ می شوند، و آخرین طرفهایی خواهند بود که آن را ترک می کنند. این میدان همواره به عنوان عرصه ای برای شمار بیشتری از دروغگویان باز خواهد بود و "خبرنگاران میدانی" باید به این موضوع توجه کرده و از افتادن در دام دامن زدن به دروغ ها پرهیز کنند.
کاکبرن با اذعان به اینکه جنگ امیدی برای برقراری صلح در آینده به وجود نخواهد آورد، و فعالیت یک خبرنگار همراه با خطر است، تأکید می کند که هنگام جنگ ماندن یک خبرنگار در هتل امن ، وی را به "روایت کننده" حوادث تبدیل می کند نه "شاهد" آنها.
کاکبرن در ادامه به ذکر نمونه هایی از دروغ پردازی‌های رسانه‌ای در جنگ‌های گذشته و همچنین جنگ کنونی در سوریه، و رسوا شدن عاملان انتشار این خبرها می پردازد.

 

پربیننده ترین خبرها