مصر و خطر دو دستگی میان مردم این کشور

مصر و خطر دو دستگی میان مردم این کشور
سه شنبه 16 مهر 1392 - 09:30

مصر و اعراب روز یکشنبه چهلمین سالروز مهم و عزیز جنگ اکتوبر را که وجهه ارتش شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی را درهم شکست، جشن گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به این پیروزی نوشت: اگر عزم و  اراده و نقشه ها و برنامه های دستگاه نظامی و همبستگی جهان عرب نبود، پیروزی در جنگ اکتوبر میسر نمی شد.
یادآوری آن روزها از مناسبت های نادر در تاریخ معاصر اعراب است چرا که بعد گذشت ساعاتی از آغاز جنگ در روز ششم اکتبر سال 1973 میلادی ارتش مصر توانست خط بارلو را درهم بشکند و سوریه در بلندیهای جولان پیشروی کند. این امر همزمان با همبستگی بی سابقه اعراب بود زیرا بعد از گذشت دو روز از آغاز جنگ بود که کمک های نظامی به مصر و سوریه سرازیر شد و ملک فیصل توقف تحویل نفت به آمریکا را اعلام کرد.
این روزنامه در ادامه آورده است: این تصوری روشن از توانمندی ها و مواضع اعراب است که به نظر نمی رسد قادر به تکرار آن حتی در رویا باشند.
به نوشته سرمقاله نویس القدس العربی: جشن های این سالگرد مهم به دو طرز متفاوت در مصر نمود پیدا کرد یعنی درحالی که استادیوم دفاع هوایی در ناحیه شمال قاهره شاهد نمایش نظامی همراه با آتش بازی بود؛ دو منطقه اصلی رمسیس والدقی در مرکز قاهره به صحنه جنگ خیابانی تبدیل شد و درحالی که تظاهرات کنندگان طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول مصر و گروه اخوان المسلمین با گازهای اشک آور و گلوله به زمین می افتادند؛ کارت جوایز جنبش سالگرد جنگ اکتبر به موافقان عزل مرسی در میدان التحریر اعطا می شود.
شمار قربانیان تظاهرات روز ششم اکتبر از پنجاه کشته و صدها زخمی گذشت که بدترین آمار از 14 اوت گذشته به شمار می رود. در آن روز نیروهای امنیتی تحصن طرفداران مرسی در میدان های رابعه العدویه والنهضه در شهر قاهره را برچیدید و درجریان آن صدها نفر کشته شدند.
جای تاسف است که این آمار زیاد قربانیان مورد توجه داخلی قرار نگرفت به گونه ای که انگار این قربانیان مصری نیستند. این رویکرد بیانگر شکاف و دودستگی داخلی است که در همه جنبه های زندگی در مصر درحال نمایان شده است.
یادداشت نویس القدس العربی در پایان نتیجه گرفته است: اگر مسئولان مصری از استفاده از گلوله و سیاست بازداشت دست نکشیده  و گام های واقعی برندارند؛ این شکاف عمیق تر خواهد شد چرا که دولت موقت مصر تاکنون هیچ پیشنهادی برای کاستن از التهاب و کمک به ایجاد راه حلی برای پایان بحران ارایه نکرده است و همچنین سران گروه اخوان المسلمین یا آن دسته از آنها که در زندان به سرنمی برند؛ باید برای حفظ جان و مال مردم گفت وگوی داخلی را بپذیرند.

پربیننده ترین خبرها