آخرین تحولات سرنوشت‌ساز نظامی و سیاسی در سوریه

آخرین تحولات سرنوشت‌ساز نظامی و سیاسی در سوریه
پنج‌شنبه 25 مهر 1392 - 12:25

همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه در حومه دمشق و نبرد سنگین نیروهای کمیته های دفاع مردمی کردها با گروههای مسلح تکفیری در استان حسکه، دبیر کل سازمان ملل از سفر قریب الوقوع اخضر ابراهیمی به منطقه برای رایزنی درباره کنفرانس ژنو دو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در جریان درگیری ها میان گروه های تکفیری با نیروهای کمیته های دفاع مردمی کردها در استان حسکه، 29 تکفیری از جمله یکی از فرماندهان مصری "جبهه النصره" به هلاکت رسیدند. 12 نفر از نیروهای دفاع مردمی کردها نیر در این درگیری ها کشته شدند.

این درگیری ها رد حالی صورت می گیرد که ارتش سوریه نیز حومه دمشق را به سمت جنوب پایتخت با سرعت هرچه بیشتری پاکسازی می کند.

گروههای مسلح در جنوب سوریه نیز " شورای مخالفان" را مقصر شکست های خود دانستند و به رسمیت شناختن آن را پس گرفتند. 70 گروه مسلح در استان های جنوبی سوریه با صدور بیانیه ای به رسمیت شناختن جریان های سیاسی به نمایندگی از خودشان از جمله "ائتلاف مخالفان سوری" را پس گرفتند. این اعتراضات در حالی صورت می گیرد که پیش از این ائتلاف مخالفان سوری خود را نماینده گروه های مسلح می دانست.

این اقدام در حالی انجام می شود که 13 گروه مسلح در شمال سوریه نیز اواخر ماه سپتامبر به رسمیت شناختن این شورا را پس گرفته و خواستار تشکیل یک تشکل اسلامگرا با مشارکت جبهه النصره شدند.

" لؤی مقداد " از فرماندهان گروه موسوم به "ارتش آزاد" که پیش از این مسئولیت "هماهنگ کننده سیاسی و اطلاع رسانی ستاد ارتش آزاد " را یدک می کشید، این درخواست را نشانه مخالفت این گروه ها با ستاد مشترک "ارتش آزاد" ندانست و تأکید کرد که ارتش آزاد به تعامل خود با فرماندهان این گروه ها ادامه خواهد داد.

تحولات فوق در حالی است که ارتش سوریه در محورهای مختلف در حال پیشروی است و کنترل شهر البویضه را در اختیار گرفته و مناطق اطراف را کاملا پاکسازی کرده است.

"دیده بان حقوق بشر سوریه" وابسته به مخالفان، این پیشروی ها را بخشی از تلاش برای کنترل ارتش بر پناهگاه های گروه های مسلح در جنوب دمشق و محاصره کردن آنها در مناطق جنوبی سوریه دانست.

از سوی دیگر، نیروهای ارتش سوریه، ضربات مهلکی را به گروههای مسلح در "عدرا"، "بترا"، شرق "الرحیبه"، شمال "جبعدین" و شرق "دیر عطیه" وارد کردند.

دیدار وزیر دفاع از یگان های میدانی ارتش سوریه

"فهد جاسم الفریج" وزیر دفاع و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه، با هدف اثبات کنترل ارتش بر روند درگیری ها، به مناسبت عید سعید قربان از یکی از یگان های رزمی بازدید کرد.

وزیر دفاع، با اشاره به تقدیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه از نیروهای نظامی به دلیل مقابله با توطئه های صهیونیسم و آمریکا گفت: پیروزی ملت و نیروهای مسلح سوریه، به حقیقتی تبدیل شده است که دوست و دشمن به آن اعتراف می کنند و این پیروزی آینده سوریه را رقم خواهد زد.

در تحولی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد  روز گذشته "زیگرید کاگ" کارشناس هلندی را به عنوان رئیس مأموریت خلع سلاح شیمیایی سوریه معرفی کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به افزایش تلاش ها برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه خاطرنشان کرد به زودی اخضر ابراهیمی نماینده ویژه اش در امور سوریه را به منطقه خواهد فرستاد تا با کشورهای تأثیرگذار در این باره مذاکره کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها