عربستان از عضویت در شورای امنیت انصراف داد

عربستان از عضویت در شورای امنیت انصراف داد
جمعه 26 مهر 1392 - 12:34

عربستان از عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد خود داری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای از عدم قبول عضویت غیردائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد " تا زمان بهبود عملکرد این شورا در انجام وظایف مربوطه‌‌" خبر داد!
در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است: ضعف روش‌ها و ناکارآمدی مکانیسم‌ها و همچنین وجود دوگانگی در معیارهای کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از این شده است که این شورا به نحو مطلوبی به وظایف و مسؤولیت‌های خود در قبال حفظ امنیت و صلح بین‌المللی عمل کند.
این بیانیه می افزاید:  تمام تلاش‌های بین‌المللی که این کشور در سال‌های گذشته در آن حضور داشته است، به هیچ نتایج و اصلاحات مطلوبی نرسیده است و شورای امنیت نتوانسته است در خدمت به مسائل امنیتی و صلح جهانی به خوبی ایفای نقش کند.
وازرت خارجه عربستان همچنین افزود: باقی ماندن مسائل فلسطین بدون یک راه حل عادلانه و دائم در طول این 65 سال که باعث وقوع جنگ‌های مختلف شده یک دلیل قطعی بر ناتوانی شورای امنیت در انجام وظایف و مسؤلیت‌هایش است.
در این بیانیه همچنین آمده است: شکست شورای امنیت در خلع سلاح منطقه خاورمیانه  از وجود سلاح های کشتار جمعی چه به خاطر عدم توانایی بر نظارت و بازرسی‌های بین‌المللی از برنامه‌های هسته ای همه کشورهای منطقه بدون استثناء و جلوگیری از تلاش‌های کشورهای منطقه در دستیابی به سلاح های هسته ای دلیل دیگری برای ناتوانی شورای امنیت در  انجام وظایف و مسؤلیت هایش می‌باشد.
وزارت خارجه عربستان همچنین مدعی شد: کشتار مردم سوریه توسط حکام این کشور و استفاده از سلاح های شیمیایی بر ضد مردم در مقابل انظار عمومی جهانیان که هیچ واکنش یا تحریم های بازدارنده ای از سوی شورای امنیت دربرنداشته است، دلیل دیگری برای ناتوانی این شورا در انجام وظایفش بوده است.

این در حالی است که ماه گذشته، عربستان سعودی برای نخستین بار، سخنرانی نماینده خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به خاطر آنچه اعتراض به "تصمیمات شورای امنیت در مورد سوریه و گزارش بازرسان در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق" نامید، لغو کرد.

در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که ماه گذشته در نیویورک برگزار شد، مقامات عربستانی تصمیم گرفتند سخنرانی خود در مجمع عمومی را لغو کنند و حتی متن مکتوب سخنرانی را هم توزیع نکردند.

به نظر می رسد فاصله زیاد ساختار حکومتی عربستان با معیارهای بین المللی و عدم توجه به برخی از ابتدایی ترین اصول حقوق بشر در قوانین و مقررات این کشور، مقامات سعودی را از حضور جدی در مجامع بین المللی که می تواند این مشکلات را آشکار سازد، باز داشته است.

سردمداران آل سعود دریافته اند که نباید خود را در معرض توجه و داوری نهادهای بین المللی قرار دهند، چرا که در این صورت ممکن است ناگزیر به اجرای تغییرات گسترده در ساختار حکومتی و قوانین و مقررات خود شوند؛ امری که برای گردانندگان واپسگراترین دیکتاتوری جهان معاصر خوشایند نیست.

پربیننده ترین خبرها