در دیدار اشتون با مرسی در بازداشتگاه چه گذشت؟

در دیدار اشتون با مرسی در بازداشتگاه چه گذشت؟
دوشنبه 13 آبان 1392 - 08:51

"محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر که قرار است امروز دوشنبه در قاهره محاکمه شود، در ویدئویی که از محل سری بازداشتش لو رفته است اعتراف می کند که در روز سی ام ژوئن سال جاری میلادی میلیون ها مصری علیه وی تظاهرات کردند، اما وی همچنان، آنچه را که در روز سوم ژوئیه اتفاق افتاد کودتای نظامی می داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الوطن" مصر دیروز (یکشنبه) نوشت که محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در این ویدئو در دیدار با "کاترین اشتون" مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا از این اتحادیه و امریکا درخواست کرد تا وی را به ریاست جمهوری بازگردانند و در مقابل وی متعهد خواهد شد تا کلیه اشتباهاتی را که در دوره ریاست جمهوری اش مرتکب شده است تصحیح نماید.

امروز نخستین جلسه محاکمه "محمد مرسی" در قاهره برگزار می شود.
به نوشته الوطن، در این هنگام کاترین اشتون با شگفتی به وی نگاه کرد و گفت: میلیون ها شهروند مصری برای مطالبه برکناری تو و گروه اخوان المسلمین از قدرت، به خیابان ها ریختند و تو می بایستی به خواسته های آنها گوش می دادی. آیا دمکراسی این گونه است؟
مرسی در پاسخ اشتون اظهار می دارد: بله میلیون ها نفر در تظاهرات شرکت کردند. مخالفان ادعا می کنند که شمار تظاهرکنندگان 30 میلیون نفر بوده است. در این صورت می بایست منتظر می ماندند تا انتخابات پارلمانی برگزار شود. زیرا در صورتی که این شمار طرفدار داشتند، قطعا می توانستند در انتخابات پارلمانی پیروز شوند.
آشتون خطاب به مرسی می گوید: موضوع (مورد مطالبه مردم) انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام بود و نه انتخابات پارلمانی.
مرسی در پاسخ تصریح می کند: آری! آنها گفتند درباره ماندن رئیس جمهور در مسندش یا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام، همه پرسی برگزار می کنیم. اما قانون اساسی این اجازه را نمی دهد و این سخن کاملا مبهم و اشتباه بود.
در این هنگام، کاترین اشتون با شگفتی به مرسی نگاه کرد و به زمین چشم دوخت و بدون اینکه حرفی بزند سرش را تکان داد.
مرسی در جلسه دیگری اظهار می دارد: در مصر، کودتا اتفاق افتاده است و من براساس قانون اساسی کنونی کشور، رئیس جمهور هستم و مرجع استناد ما قانون اساسی است و من به عنوان رئیس جمهور تاکنون، بر قانون اساسی کنونی (مصوب 2012) تأکید دارم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها