فلسطینی ها به دنبال قاتل عرفات

فلسطینی ها به دنبال قاتل عرفات
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 07:51

العالم - درحالی که طی نزدیک به یک دهه گذشته رژیم اسرائیل خود را از موضوع قتل عرفات مبرا معرفی می کرد ، اکنون پس از ماهها تحقیق، کارشناسان قتل عرفات با ماده سمی خطرناک را تایید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، دانشمندان سوئیسی از کشف ماده سمی پولونیوم در لباس های شخصی یاسر عرفات خبر دادند. این در حالی است که گزارش های زیادی منتشر شده که حاکی از قتل وی بر اثر همین ماده سمی است.

دانشمندان سوئیسی که مسئول نمونه برداری از جسد عرفات بودند، دریافتند که در لباس های شخصی وی 18 برابر میانگین معمول ماده پولونیوم موجود بوده است، بدین گونه احتمال مسموم شدن وی بر اثر این ماده به 83 درصد افزایش می یابد.

گزارش 108 صفحه ای مرکز دانشگاهی پزشکی قانونی در شهر لوزان سوئیس حاکی از آن است که مقادیر غیر طبیعی از ماده سمی پولونیوم در حوض عرفات و حتی خاک موجود در زیر سرش یافت شده است.

سهی عرفات، همسر یاسر عرفات شامگاه سه شنبه از طریق سعد جبار، وکیل مدافع خود نسخه ای از گزارش دانشمندان سوئیسی را در پاریس با حضور "ویدید بارکلی" متخصص پزشکی قانونی دریافت کرد. بارکلی نتایج این گزارش را برای سهی عرفات تشریح کرده است.

بارکلی تاکید کرد که نتایج این گزارش نشان می دهد که عرفات بر اثر ماده سمی پولونیوم به قتل رسیده است. وی همچنین افزود: تنها چیزی که در رابطه با قتل عرفات کشف شده، اسلحه ای بوده که او را با آن کشته اند در حالی که دود از لوله آن خارج می شد، ما تا به این لحظه هنوز نتوانسته ایم به این مساله پی ببریم که هنگام ارتکاب جرم این اسلحه دست چه کسی بوده است.

پس از دریافت نتایج تحقیقات، این متخصص انگلیسی تصریح کرد که معلومات و اطلاعات موجود در این گزارش کاملا قوی و مستند است و تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن است که مقدار ماده پولونیوم کشف شده در لباس ها و وسایل شخصی عرفات بسیار بیشتر از حالت های مسمومیت گزارش شده در گذشته است که بدین گونه این احتمال تقویت می شود که عرفات ترور شده باشد.

وی در ادامه افزود: با انتشار نتایج تحقیقات، می توان تحقیقات تازه ای را در مورد کسی که انگیزه قتل عرفات را در سر می پرورانده و فرصت انجام آن را بدست آورده، آغاز کرد.

از سوی دیگر، سهی عرفات همسر یاسر عرفات تاکید کرد که نتایج تحقیقات دانشمندان سوئیسی ثابت می کند که همسر وی بر اثر ماده سمی پولونیوم به قتل رسیده و در واقع یک جنایت بزرگ رخ داده است. وی تصریح کرد که محققان فرانسوی اکنون باید در تلاش برای کشف و شناسایی قاتل عرفات باشند.

سهی عرفات دیروز سه شنبه زمانی که نسخه ای از نتایج تحقیقات دانشمندان سوئیسی را توسط سعد جبار، وکیل مدافع خود و با حضور دیوید بارکلی، متخصص پزشکی قانونی انگلیسی دریافت کرد، شروع به گریه کردن کرد.

زمانی که بارکلی نتایج تحقیقات را برای بیوه عرفات تشریح می کرد، وی که به زبان انگلیسی حرف می زد گفت: جنایتکاران بسیار ترسو و بزدل بوده اند، آن ها می خواستند که اثر انگشتشان بر روی جسد عرفات باقی نماند، اما خواست و اراده خداوند بر این بود که پس از 9 سال توطئه آن ها بر ملا شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آخرین روزهای زندگی وی در بیمارستان را به یاد دارم که به من گفت از مرگ نمی ترسد، اما آرزو می کرد به جای تخت بیمارستان در نبرد با دشمن به شهادت برسد. وی افزود: رهبر و پدر فلسطینیان دیده از جهان فرو بست و بدین گونه تمامی فلسطینیان یتیم و بی سرپرست شدند.

سهی اظهار کرد که از هیچ تلاشی در عرصه بین الملل برای شناسایی قاتل دریغ نخواهد کرد. وی همچنین از تشکیلات خودگردان نیز خواست در تلاش برای پی بردن به واقعیت باشد و در این راستا اقداماتی سازنده را انجام دهد.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز روز پنجشنبه در مقاله ای به بررسی ابعاد شخصیتی یاسر عرفات رهبر پیشین سازمان آزادی بخش فلسطین و تحولات اخیر در تحقیقات مربوط به علل مرگ وی پرداخته است.

دیوید بلر در مقاله خود می نویسد که یاسر عرفات در طول مبارزات خود که نیم قرن به طول انجامید بارها مورد حملات تروریستی قرار گرفت. وی دشمنان زیادی داشت و حتی از یک سانحه هوایی توانست جان سالم به در برد.

بلر بدون هیچ شبهه ای "اسرائیل" را عامل مرگ عرفات می داند چون جاسوسان این رژیم در سال 2004 سعی در مسموم کردن عرفات داشتند.

وضعیت مرگ این رهبر فلسطینی مشابه همان چیزی است که ولید حداد، رهبر 48 ساله جبهه آزادیبخش فلسطین (PLF)، در سال 1978 در بغداد با آن مواجه شد و به طور موموزی درگذشت.

رژیم صهیونیستی همواره در قبال جنایاتش سکوت اختیارمی کند؛ اما امروز معلوم شده که حداد به مرگ طبیعی نمرده است بلکه غذای وی آغشته به سم بوده است.

در همین حال سامی ابو زهری سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین"حماس" گفت: نتایج بعمل آمده درباره علل وفات یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین تاکید می کند که وی به مرگ طبیعی نمرده بلکه در معرض ترور قرار گرفته است.

وی "اسرائیل" را مسئول ترور عرفات دانست.

دانشمندان سوئیسی، فرانسوی و روسی سال گذشته پس از نبش قبر عرفات، از جسد وی نمونه برداری کردند.

لازم به ذکر است که پولونیوم یک ماده سمی موجود در طبیعت است، اما نتایج تحقیقات دانشمندان سوئیسی نشان می دهد که مقادیر زیادی از این ماده همانند ماده رادیواکتیو عمل می کند که در نیروگاه های هسته ای تولید می شود.

یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطین در 12 اکتبر سال 2004 همزمان با انتفاضه فلسطین زمانی که در مقر تشکیلات خودگردان در رام الله تحت محاصره نظامیان رژیم صهیونیستی بود، به بیماری مرموزی مبتلا شد.

پس از ابتلای عرفات به این بیماری مرموز، عوارضی همچون حالت تهوع، شکم درد و ... در وی مشاهده شد که پزشک وی در آن زمان تشخصی داد که به آنفولانزا مبتلا شده، اما وضعیت سلامت عرفات روز به روز بدتر و وخیم تر می شد و پزشکان مصری و تونسی نتوانستند کاری برای وی انجام دهند، بنابر این در 29 اکتبر همان سال به بیمارستان نظامی "پیرسکی" در پاریس انتقال داده شد.

پزشکان فرانسوی نیز از تشخص بیماری وی عاجز بودند. به دنبال آن عرفات وارد حالت کما شد و در همین حالت باقی ماند تا اینکه در 11 نوامبر سال 2004 در 75 سالگی دیده از جهان فرو بست.

جسد عرفات پیس از مرگ در فرانسه کالبد شکافی یا معاینه نشد، حتی دلیل مرگ وی نیز در پرونده پزشکی اش درج نشد و همین مساله موجب شد تا فلسطینی ها به شک بیفتند که عرفات در واقع به قتل رسیده است.

اوایل سال 2011 شبکه الجزیره پس از دریافت پرونده پزشکی عرفات از همسرش و اطلاع از جزئیات آن و بازرسی لباس های شخصی وی از جمله لباس هایی که در واپسین روزهای زندگی اش به تن داشت و به متخصصان پزشکی قانونی سوئیسی تحویل داده شده بود، تحقیقات مفصلی را در مورد مرگ عرفات آغاز کرد.

این شبکه در ماه جولای سال 2012 تحقیقات گسترده ای را به انجام رساند و طی آن به معاینه و بازرسی وسایل شخصی عرفات پرداخت که دانشمندان سوئیسی پس از بازرسی جسد عرفات به آن دست یافته بودند ـ این تحقیقات شامل معاینه ادرار، خون و تارهای موی وی می شد که در کلاهش به جای مانده بود ـ این شبکه توانست در تحقیقات خود به وجود مقادیری زیادی از ماده سمی پولونیوم 210 در وسایل شخصی عرفات پی ببرد.

گزارش نخست دانشمندان سوئیسی در آن زمان از ماده سمی که به قتل عرفات منجر شده بود، پرده برداشت، اما در این گزارش اشاره ای به قاتل یا چگونکی قتل اشاره نشده بود.

فیلم مستند شبکه الجزیره مراجع فرانسوی را بر آن داشت تا تحقیقاتی جنائی را در مورد قضیه مرگ عرفات آغاز کنند که به دنبال آن، به اجازه نبش قبر عرفات داده شد و 60 مورد نمونه برداری از جسد وی انجام گرفت و این نمونه ها به متخصصان پزشکی قانونی از کشورهای فرانسه، سوئیس و روسیه تحویل داده شد.

پیش بینی می شود که متخصصان پزشکی قانونی روسی به زودی نتایج تحقیقات خود را منتشر کنند، این در حالی است که بعید به نظر می رسد دانشمندان فرانسوی قبل از اتمام تحقیقات جنائی خود در این رابطه، بتوانند نتایج تحقیقات خود را منتشر کنند.

مساله معروف این است که آریل شارون، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمان بیماری و مرگ عرفات، همواره او را یک به اصطلاح "تروریست و دشمن" می خواند و بارها خواستار ترور و قتل وی شده بود، اما این رژیم همواره این مساله را رد کرده و مدعی است که در بیماری یا قتل عرفات به هیچ وجه دست نداشته است.

پربیننده ترین خبرها