10 حیوان دوست داشتنی

10 حیوان دوست داشتنی
سه شنبه 17 دی 1392 - 12:34

آلبینیسم اختلال مادرزادی است که به طور مشترک در میان انسان‌ها و جانوران دیده می شود. این بیماری ناشی از اختلال و یا نبود رنگدانه در پوست، مو و چشم پدیدار می‌شود.

گونه‌هایی که با این ناهنجاری متولد می‌شوند به نام آلبینو خوانده می‌شوند. آلبینوها پوستی بسیار شفاف داشته و در نتیجه نسبت به گرما و نور حساسیت بالایی دارند.

کوالا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این کوالا در سال ۱۹۹۷ و در باغ‌ وحش سن‌دیگو به دنیا آمد. در آن زمان برای این کوچولو نام "اونیا بیری" را انتخاب کردند. او تنها کوالای شناخته و ثبت شده جهان است که بیماری آلبینو دارد. هرچند دانشمندان وجود کوالاهای آلبینوی دیگری که در حیات وحش زندگی می‌کنند را رد نمی‌کنند. این موجود دوست داشتنی را به دلیل رنگ سفید پوستش و همینطور به خاطر آنکه تنها ۶ ماه پس از تولد از کیسه شکمی مادرش بیرون آمد اونیا بیری یعنی پسر روحی می‌خوانند.
سنجاب آلبینو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس آمار، میزان تولد سنجاب‌های آلبینو ۱۰ عدد در یک میلیون است و البته تعداد کمی از این سنجاب‌ها شانس ادامه حیات می‌یابند. به دلیل نادر بودن تولد جانورانی با چنین ویژگی‌های خاص و از سویی به دلیل رنگ متفاوتی که در مقایسه با سایرین دارند هدف راحت‌تری برای شکارچیان محسوب شده و در نتیجه طول عمر کوتاهی دارند. امروزه تنها ۲۲۰ سنجاب آلبینو در جهان وجود دارد و همین تعداد نیز در خطر انقراض هستند.
شیر سفید
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در حال حاضر ۵۶۰ شیر سفید در طبیعت به ثبت رسیده‌است. هر چند اکثر آن‌ها بیشتر از آنکه در حیات وحش زندگی کنند ساکن باغ وحش‌ها هستند. سراپای آن‌ها و حتی یال‌شان سفید رنگ است.
مرغ مگس‌خوار (شهدخوار)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این پرنده کوچک که بومی نواحی شرقی آمریکای شمالی است به عنوان یکی از کوچک‌ترین پرندگان جهان شناخته می‌شود. این پرندگان کوچک اغلب با رنگ بندی منظم پرها و نیز رنگدانه‌های یاقوتی رنگ روی گلوی‌شان شناسایی می‌شوند. اما اکنون پیشامد غیر منتظره‌ای در مورد این گونه رخ داده است و آن رؤیت یک مگس‌خوار آلبینو است که در باغچه پشتی بتانی و کوین شانک در ایالت ویرجینیا دیده شده است. ویژگی خاص این پرنده نه رنگ یاقوتی گلویش بلکه رنگ سرخ چشمانش است.
گوزن آلبینو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شبیه به موجودی اسطوره‌ای است که در قلب جنگل‌های جادویی زندگی می‌کند. در واقع یک گوزن آلبینو بیشترین شباهت را به موجود افسانه‌ای داستان‌ها یعنی اسب تک شاخ دارد. هم اکنون در طبیعت ۳۰۰ گوزن آلبینو به حیات خود ادامه می‌دهند. اغلب آن‌ها در ناحیه کارسون در ایالت تگزاس آمریکا مشاهده می‌شوند. این موجودات تحت حفاظت قرار داشته و در کمپ ارتش مستقر در این ناحیه و برای افزایش زاد و ولد نگهداری می‌شوند. به دلیل ظاهر نادرشان و نیز احساس خجالتی که از روبرویی با انسان می‌کنند اغلب مردم باور دارند که این موجودات دارای قدرت‌های جادویی هستند که آن‌ها را از دید سایرین پنهان می‌کند.
پنگوئن
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این موجود زیبا که اسم مستعارش "قطره برفی" است در سال ۲۰۰۲ در باغ‌ وحش بریستول در انگلستان متولد شد و تنها دو سال بعد در اگوست ۲۰۰۴ از بین رفت. هر چند این جزء واقعیات تلخ زندگی این موجودات است که طول عمر کوتاهی داشته باشند که حاصل حساسیت بالا و نیز اختلال سطح هورمونی‌شان است. قطره برفی تنها پنگوئن آلبینوی ثبت شده‌ای بود که توانست تا سنین بزرگسالی و در باغ وحش به حیاتش ادامه دهد.
نهنگ گوژپشت آلبینو

 

 

 

 

 

 

 

 

در سال ۱۹۹۱ یک نهنگ گوژپشت آلبینو در آب‌های ناحیه کوئینزلند استرالیا مشاهده شد که برای هواگیری به سطح آب آمده بود. طول این وال ۱۴ متر گزارش شده است. گزارشات دیگری مبنی بر مشاهده وال‌های سفید و در طول مهاجرت گروهی حدود 15‌ هزار وال دریافت شده است. گزارش دیگر در مورد یک وال سفید ۱۶ ساله است که در سال ۲۰۱۲ و در آب‌های ساحلی روسیه مشاهده شد.
تمساح سفید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این نوع نیز در میان گونه خود بسیار نادر است به طوری که از هر دو میلیون تمساح متولد شده در آمریکا تنها ۴۰ عدد آلبینو به ثبت رسیده است. یکی از معروف‌ترین این تمساح‌ها تمساحی است به نام کلود، یک آلبینوی ۱۵ ساله که در دانشگاه علوم کالیفرنیا نگاه داری می‌شود. دید این حیوان به دلیل حساسیت بالا به نور بسیار پائین است. نمونه دیگر تمساح ۱۴ ساله‌ای به نام الماس سفید است که در لوئیزیانا زندگی می‌کند و اکنون به همراه تور نمایشی خزندگان به سراسر جهان مسافرت می‌کند.
گوریل سفید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاید مشهورترین گوریل سفید جهان این گوریل یعنی"تکه برف" باشد که در سال ۱۹۶۰ به باغ وحشی در بارسلونا منتفل شد. البته بعد از آنکه توسط یک مزرعه دار در گینه استوایی (کشوری واقع در غرب قاره آفریقا) شکار شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته بود. اگرچه این گوریل صاحب ۲۲ فرزند شد ولی هیچ یک از آن‌ها این اختلال را به ارث نبردند. در سپتامبر ۲۰۰۳ این گوریل به طور خاص و پس از ابتلا به گونه نادری از سرطان پوست مرد. این بیماری به دلیل آلبینو بودن گریبانگیر این گوریل شد.
طاووس سفید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمانی که طاووس‌های نر به دلیل رنگ‌های اعجاب‌برانگیز و گیج کننده پرهایشان مورد توجه و طمع قرار دارند، یک طاووس نر سفید به دلیل جذابیت بالایش در صدر این لیست قرار می گیرد. این مخلوق زیبا، بومی کشور هندوستان است. اما رؤیت طاووس‌های سفید از تمام نقاط جهان گزارش شده‌ است.
چیزی که باعث تاثر در مورد این جانوران زیباتر از سایر همتایان خود می شود، مرگ و میر بالای آن‌هاست که حقیقتا دردناک است. البته در کنار این مساله باید توجه داشت که تأثیرات دخالت انسان در محیط زیست تا چه حد سلامت و حیات دیگر موجودات این کره را در معرض خطر قرار داده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها