گاف بزرگ سازمان اطلاعات ترکیه

گاف بزرگ سازمان اطلاعات ترکیه
شنبه 28 دی 1392 - 19:24

روزنامه ترکیه‌ ای "حریت" در یک افشاگری حساس، اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور 48 ساعت پیش از استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی، گزارش بمباران شیمیایی این منطقه را به دولت اردوغان داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ارتوگرول اوزکوک" نویسنده روزنامه حریت این رسوایی در سازمان اطلاعات ترکیه را به باد تمسخر گرفت و نوشت: این گاف بی سابقه، نه تنها در تاریخ عملکرد سازمان اطلاعات ترکیه بلکه در تاریخ همه سازمان های اطلاعاتی جهان بی سابقه است؛ زیرا ماموران اطلاعاتی ترکیه توانستند 48 ساعت قبل از وقوع حادثه، جزئیات مربوط به آن را جمع آوری کرده و روی میز نخست وزیر قرار دهند تا او نیز به نوبه خود به کار ماموران اطلاعات افتخار کند.
این نویسنده ترک با استناد به گزارشی که آکادمی فن آوری ماساچوست امریکا درباره استفاده گروه های تروریست از سلاح شیمیایی ضد مردم غوطه شرقی، اظهار داشت: مردم سوریه، حق دارند که از سازمان اطلاعات ترکیه بپرسند چگونه این گزارش را قبل از وقوع حادثه تهیه کرده؟ آیا خودش نادان است یا اردوغان و همه ملت ترکیه را نادان فرض کرده است؟
وی خاطرنشان کرد: این گزارش، ترکیه را تا لبه پرتگاه جنگ کشاند، از این رو باید این موضوع توسط پارلمان ترکیه مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، زیرا روی آوردن سازمان اطلاعات به جعل اطلاعات و دروغ پردازی، مساله خطرناکی است.
این روزنامه نگار ترک ضمن تاکید بر ضرورت روشن شدن زوایای این رسوایی به منظور صیانت از امنیت ملی و جایگاه دولت و سیاستمداران ترک، از سازمان اطلاعات ترکیه خواست، یا از گزارش خود در برابر نمایندگان پارلمان دفاع کند یا به دروغین و ساختگی بودن آن اعتراف کند و تبعات آن را بپذیرد.
همچنین در پی برملا شدن این دروغ، وی از سازمان اطلاعات ترکیه خواست یک بار دیگر به این سوالات پاسخ بدهد: عامل اصلی انفجارهای ریحانیه کیست و کامیونی که به سوی دمشق در حرکت بود و در شهرک کرکخان توقیف شد چه چیزی حمل می کرد و چرا سازمان اطلاعات درباره اتهام انتقال سلاح برای القاعده تحت نظارت عوامل خود توضیح قانع کننده ای ارائه نداد؟
ارتوگرول اوزکوک در پایان مقاله، از سازمان اطلاعات ترکیه به سبب تبدیل شدن به ابزاری در دست اردوغان، برای اجرای مقاصد داخلی و خارجی، انتقاد کرد.
سازمان اطلاعات ترکیه، در حالی گرفتار این رسوایی شده است که چندی پیش نیز از فساد قابل توجهی در کابینه و سازمان های دولتی ترکیه، پرده برافتاد و این در حالی است که این کشور، تا حد زیادی در مشکلات جنگ افروزی در سوریه نیز دخیل است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها