تحت فشارهای آمریکا:

سازمان ملل دعوت از ایران را پس گرفت

سازمان ملل دعوت از ایران را پس گرفت
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 07:26

تحت فشارهای آمریکا و برخی طرف های منطقه ای، دبیرکل سازمان ملل در کمتر از 24 ساعت، دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در نشست ژنو2 را پس گرفت

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود حاضر است بدون هیچ پیش شرطی و در راستای پیشبرد نشست ژنو 2 در آن شرکت کند؛ سازمان ملل اعلام کرد که نشست مذکور بدون مشارکت ایران برگزار خواهد شد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بعد از ظهر دوشنبه در بیانیه ای مدعی شد که مقام های ایرانی قبلا طی یک رشته دیدارها از حمایت خود از "مبنا" و "هدف" کنفرانس از جمله "اعلامیه ژنو1" صحبت کرده بودند، اما او از اینکه ایران علنا در روز دوشنبه این مساله را تکذیب کرد "عمیقا مایوس" است، نکته ای که باعث پس گرفتن دعوت از ایران بود.

ادعای این سخنگو در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران هر گونه پیش شرط از جمله پذیرش مفاد نشست ژنو1 را رد کرده بود. تهران تاکید کرده بود که به دلیل آنکه در نشست ژنو1 حضور نداشته و در تصمیم گیری های آن دخالت نکرده، نمی تواند مفاد آن را بپذیرد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در بیانیه بعد از ظهر دوشنبه خود نوشت: "از آنجا که ایران تصمیم گرفته آن تفاهم را نپذیرد، دبیر کل تصمیم گرفته که نشست یک روزه مونترو بدون مشارکت ایران برگزار خواهد شد."

محمد خزایی نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم دقایقی پیش از انتشار بیانیه سخنگوی بان کی مون نوشت: "جمهوری اسلامی ایران تلاش های دبیر کل سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه او آقای ابراهیمی برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه را قدر می داند. ایران همواره از یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران حمایت کرده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه پیش شرطی برای شرکت در کنفرانس ژنو دو را نمی پذیرد. اگر شرط شرکت ایران پذیرش اعلامیه ژنو یک است، ایران در کنفرانس ژنو دو شرکت نمی کند."

آمریکایی ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش شرایط نشست ژنو1 نشده به شدت عصبانی هستند و به خوبی از این مساله آگاه می باشند که این نشست بدون حضور ایران هیچ ارزشی ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها