احضار کاردار قطر در مصر و درخواست تحویل قرضاوی

احضار کاردار قطر در مصر و درخواست تحویل قرضاوی
سه شنبه 15 بهمن 1392 - 18:28

دولت مصر با احضار كاردار قطر، خواستار تحویل "یوسف قرضاوی" و سایر افراد تحت تعقیب شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به دنبال دخالت های مکرر قطر در امور داخلی مصر، وزارت امور خارجه مصر امروز (سه شنبه) كاردار آن کشور در قاهره را احضار و يادداشت اعتراض آميزي را تسليم وی كرد و از دولت دوحه خواست افراد تحت تعقیب دستگاه قضایی آن کشور را تحویل دهد.

"بدرعبدالعاطی" سخنگوي وزارت خارجه مصر در كنفرانس مطبوعاتي گفت : قطر بايد به درخواست پليس بين الملل برای تعقيب گروه اخوان المسلمين و تحويل سران آنان اقدام لازم بعمل آورد.

عبدالعاطي افروده است : قاهره همچنين از دوحه خواسته است در امور داخلي مصر دخالت نكند.

شمار زیادی از سران اخوان المسلمین و سایر گروههای اسلامگرای حامی آن، طی ماه ژوئیه و پس از برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری به دوحه فرار کردند که برخی از آنها از سوی دستگاه قضایی مصر تحت تعقیب هستند.

روابط میان قطر و مصر پس از برکناری محمد مرسی و سرکوب اخوان المسلمین، تیره شد. قطر به شدت از اخوان المسلمین حمایت می کند.

مصر همچنین طی ماه گذشته، سفیر قطر را در این کشور احضار و مراتب اعتراض خود را به دخالت دولت دوحه در امور داخلی مصر اعلام کرد. دولت قطر به سرکوب طرفداران محمد مرسی و اعضای اخوان المسلمین توسط دولت مصر اعتراض کرده بود.

از دیگر موارد اختلاف میان دو کشور می توان به بازداشت خبرنگاران شبکه الجزیره قطر در مصر اشاره کرد. این افراد توسط مقامات مصری به حمایت از اخوان المسلمین متهم شده اند. همچنین این شبکه طرفداران و اعضای ارشد جماعت اخوان المسلمین را در برنامه هایش دعوت می کند که در آن علیه دولت جدید مصر، موضع می گیرند.

از جمله این افراد می توان به عاصم عبدالماجد، عضو ارشد گروههای افراطی مصری، یحیی حامد از وزاری کابینه مرسی و یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخوان المسلمین اشاره کرد.

یوسف قرضاوی مفتی مصری الاصل قطر است که در خطبه های نماز جمعه مسجد دوحه، علیه دولت جدید مصر تبلیغ و حتی مخالفان مرسی را تکفیر می کند. این اقدام باعث تیرگی هر چه شدیدتر روابط دو کشور شده و قاهره خواستار تحویل وی به دستگاه قضایی اش شده است.

در روزهای اخیر فاش شد که دستگاه اطلاعاتی قطر درباره تأثیر منفی خطبه های قرضاوی بر روابط آن کشور با همسایگان و سایر کشورهای عربی و اسلامی هشدار داده است. این امر باعث جایگزینی محمد العریفی به جای وی در خطبه های نماز جمعه شد.

حملات شدید قرضاوی، فقط به دولت موقت مصر محدود نشده است، بلکه حامیان آن یعنی دولت امارات را به طور مستقیم و عربستان را به طور غیرمستقیم دربرگرفته است.

پس از بروز تنش در روابط رسمی قطر و امارات به دلیل مواضع افراطی قرضاوی در خطبه های نماز جمعه دوحه، خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر برای نخستین بار مجبور شد که ادعا کند مواضع قرضاوی، دیدگاه رسمی دولت دوحه نیست.

قرضاوی از دهه شصت میلادی تاکنون در قطر زندگی می کرده و مدت ها در دستگاههای آموزشی و دینی این کشور فعالیت کرده است. وی با وجود ادعای میانه روی و نگارش کتابی در نکوهش تکفیر و مباح دانستن خون مسلمانان، حاکمان شماری از کشورهای مسلمان را مهدور الدم اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها