کرونا، ویروسی کشنده‌تر از سارس

کرونا، ویروسی کشنده‌تر از سارس
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 - 13:47

وزير بهداشت عربستان سعودي بر ضرورت استفاده شهروندان از ماسک در برابر انتقال ويروس كرونا منبع اصلي آن را شتر اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، عادل فقيه اعلام كرد: منبع اصلي ويروس كرونا در عربستان سعودي شتر است.
وي هشدار داد كه توليد واكسن اين ويروس زمان زيادي خواهد برد. وزارت بهداشت عربستان سعودي در بيانيه خود در اين خصوص به شمار مبتلايان و جان باختگان اين بيماري اشاره نكرد، اما روز دوشنبه دو مشاور بهداشت بر اثر ابتلا به اين ويروس جان باختند.
مسوولان بهداشت در شهر اورلاندو در ايالت فلوريدا روز سه شنبه اعلام كردند كه دو پرستار مبتلا به اين ويروس نيز در این ایالت شناسايي شده اند و از آنها خواسته شده است كه دو هفته تحت نظارت پزشكي در منزل خود باقي بمانند.
گزارش های موجود حاکی است که این ویروس تنها در عربستان سعودی 495 نفر را مبتلا کرده و 152 تن را نیز به کام مرگ کشانده است.
متخصصان و كارشناسان روز سه شنبه در مقر سازمان بهداشت جهاني در ژنو نشست فوق العاده اي در خصوص اينكه كرونا حالت فوق العاده به شمار مي رود و در سطح بين الملل نگران كننده است يا خير، برگزار کردند، اما نتيجه آن مشخص نشده است.
بر اساس گزارش هاي موجود، به تازگی 14 نفر در شهرهاي مكه مكرمه، جده و رياض مبتلا به اين ويروس شده اند.
" عادل فقيه" وزير بهداشت عربستان سعودی در مورد تماس هاي غير ضروري با شترها هشدار داد و گفت: در موارد ضرورت، بايد از ماسك و ديگر لباس ها كه مانع انتقال اين ويروس به بدن انسان مي شود، استفاده كرد.
موارد ابتلا به اين ويروس در 16 كشور ديگر از جمله مصر، فرانسه، انگليس و لبنان مشاهده شده است.
ويروس كرونا شبيه بيماري سارس است كه سال 2003 حدود 800 قرباني در جهان گرفت، این ویروس كشنده تر از سارس است اما سرعت شيوع كمتري دارد و همانند سارس با عفونت ريه همراه است و افراد آلوده از تب، سرفه و مشكلات تنفسي رنج مي برند.
درحال حاضر هيچ واكسني براي مقابله با اين ويروس وجود ندارد.
بر اساس بررسي كه نتيجه آن اواخر فوريه در آمريكا منتشر شد و تحقيقي ديگر در وين، شتر ناقل ويروس كرونا است.
علايم اين بيماري هنوز ناشناخته است، اما از علايم اصلي اين بيماري تب، سرفه، تنگي نفس و مشكلات حاد تنفسي است. بيمار ممكن است سرفه هاي چند روزه به ظاهر بدون دليل نيز داشته باشد. در موارد حاد مشكلات گوارشي نظير اسهال، نارسايي حاد تنفسي، اختلالات انعقادي، پريكارديت و نارسايي كليه نيز گزارش شده است.
كارشناسان توصيه مي كنند كه براي جلوگيري از ابتلا به اين نوع ويروس بهتر است دستها را چندين بار در طول روز با آب و صابون شست، به چشم ها، بيني و دهان را دست نزد و از تماس نزديك با افراد مبتلا خودداري كرد و در صورت ابتلا، بيمار بهتر است در خانه بماند، از تماس نزديك با ساير افراد خودداري كند و هنگام سرفه و عطسه جلوي دهان خود را بگيرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها