اعتراف بی‌سابقۀ سرکردۀ سابق مخالفان سوری در قاهره

اعتراف بی‌سابقۀ سرکردۀ سابق مخالفان سوری در قاهره
سه شنبه 30 ارديبهشت 1393 - 22:48

"احمد معاذ الخطیب"سرکرده سابق ائتلاف مخالفان سوری در دیدار با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر گفت: گروه "دوستان سوریه"، دروغگو، فریبکار و منافقند و مسؤول وضعیت کنونی بحران سوریه هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "نبیل فهمی" وزیر خارجه مصر با شماری از عناصر مخالف دولت سوریه از جمله احمد معاذ الخطیب، عارف دلیله، ولید البنی، هیثم مناع و جمال سلیمان دیدار و احتمال دستیابی به راه حل سیاسی برون رفت سوریه از بحران را در گفتگو با این شخصیت ها بررسی کرد. الخطیب، سرکرده سابق ائتلاف مخالفان در این دیدار خواستار ایجاد زمینه ای مشترک با دولت سوریه برای آینده کشور شد.

پس از این دیدار، برخی منابع رسانه ای و سیاسی از مطرح شدن تلاش های مجدد برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه خبر دادند.

روزنامه الشروق چاپ مصر نوشت: در همایشی که در شورای امور خارجه مصر درباره اوضاع سوریه برگزار شد، الخطیب "ایجاد زمینه مشترک میان نظام سوریه و مخالفان به خاطر سوریه و آینده این کشور" را خواستار شد.

"چاره ای جز این نداریم که به دنبال نقاط مشترک با نظام سوریه باشیم"

وی افزود: "چاره ای جز این نداریم که به دور از راهبردهای غربی، در جست وجوی نقاط اشتراک باشیم، زیرا دیدگاه دو طرف روسی و آمریکایی، بر اساس تقسیم سوریه استوار است و به نظر من نه نظام و نه مخالفان، تمایل ندارند که کشور خود را تقسیم شده ببینند."

الخطیب درباره گروه موسوم به دوستان سوریه (شامل 11 کشور حامی مخالفان سوری از جمله آمریکا، فرانسه و ترکیه) گفت: "نیمی از کشورهایی که خود را دوستان سوریه می نامند، دروغگو، فریبکار و منافقند و اساساً، خودِ آن ها باعث شدند به وضعی که اکنون دچار آن هستیم، برسیم. به این ترتیب، اکنون باید به آغوش جهان عرب برگردیم که یک مرجع اساسی است. برخی از طرف ها هستند که نمی خواهند بحران سوریه که بیش از سه سال ادامه داشته، حل و فصل شود."

 

آخرين نشست "دوستان سوريه" هفته پيش در لندن برگزار شد

العالم

ولید النبی عضو دیگر هیئت مخالفان سوری که به قاهره سفر کرده بود، در گفتگو با روزنامه "الحیات"، سفر هیئت سوری به قاهره را در پاسخ به دعوت شورای امور خارجه مصر عنوان کرد و گفت: بحث های سودمندی با اعضای شورای امور خارجه مصر داشتیم، آنها را از اوضاع کنونی و تحولات بحران سوریه مطلع کردیم و زمینه های دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به فجایع سوریه را با وزیر خارجه مصر بررسی کردیم.

وی از تمایل قاهره برای بازگشت به عرصه سیاسی جهان عرب خبر داد و افزود: مطمئن شدیم که مصر به زودی، نقش خود را در جهان عربی باز خواهد یافت.

این مخالف سوری برقراری ثبات در مصر را زمینه ساز فعال شدن این کشور در جهان عرب به ویژه در بحران سوریه دانست و گفت: ما تمایل مصر به مشارکت در حل بحران را برای خود به فال نیک می گیریم و آماده همکاری با قاهره در این زمینه هستیم.

البنی افزود: مخالفان سعی دارند با مشخص کردن گزینه های سیاسی خود، زمینه پذیرش آن از سوی نیروهای مختلف سوری را گسترده تر سازند.

هیثم مناع عضو "کمیته هماهنگی ملی مخالفان" هم از مداخله مصر در حل بحران سوریه، استقبال و اظهار تمایل کرد که قاهره نقش بیشتری در سوریه به عهده بگیرد. وی افزود:همه تلاش ها برای یکپارچه کردن مخالفان در قاهره صورت گرفته است و نشست هایی که در کشورهای دیگر برگزار شد، با هدف ایجاد دودستگی میان مخالفان، ادامه یافت.

المناع ضمن تقدیر از همگرایی صورت گرفته میان "شورای ملی سوری" و "کمیته هماهنگی" در مصر، تحت نظر وزارت امورخارجه مصر، به توافقی اشاره کرد که خود به عنوان رئیس کمیته هماهنگی با برهان غلیون رئیس شورای ملی در دسامبر سال 2011 تحت نظر قاهره و به منظور یکسان سازی دیدگاه ها در قبال بحران سوریه، امضا کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها