پیشرفت گفتگوها برای پاکسازی یک منطقه دیگر حمص

پیشرفت گفتگوها برای پاکسازی یک منطقه دیگر حمص
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 14:50

استاندار حمص از پیشرفت گفتگوها با افراد مسلح در منطقه "الوعر" حمص برای نجات ساکنان و شهروندان و رساندن کمک های غذایی به آنها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ساکنان منطقه «الوعر» در شهر «حمص» منتظر نتیجه گفتگوها بین دولت و گروه های مسلح موجود در منطقه هستند.
سایت روزنامه لبنانی "السفیر" نوشت: افراد مسلح گزینه رسیدن به تفاهم و حل و فصل با دولت را محتمل ترین و بهترین گزینه پیش روی خود می دانند.
منطقه الوعر دربرگیرنده ساختمان 25 دستگاه دولتی و 13 مدرسه است. 300 هزار نفر از شهروندان سوری در این منطقه و تحت محاصره افراد مسلح تروریست ساکن هستند. دولت سوریه برای نجات شهروندان بدون کمترین خسارت تلاش می‌کند.
"طلال البرازی" استاندار حمص در این خصوص به السفیر گفت: حل و فصل موضوع و رسیدن به آشتی مانند آنچه در مناطق دیگر (حمص قدیم) روی داد به نفع دو طرف است. یکی از مهم ترین برآیندهای این توافق، جلوگیری از ادامه جنگ و وارد آمدن خسارت های انسانی و مادی است، زیرا اگر تلاش‌ها در این خصوص به بن بست برسد، خسارت‌ها به علت تراکم و انباشت زیاد جمعیت در منطقه سنگین خواهد بود.
به نوشته این روزنامه، استاندار حمص بدون اشاره به جزئیات گفتگوهای صورت گرفته اظهار داشت که این مذاکرات پیشرفت داشته و به مرحله «اطمینان بخشی» رسیده است؛ از این رو انتظار می‌رود که در مقایسه با منطقه قدیمی حمص شروط بهتری مطرح شود.
در نتیجه گفتگوی مسئولان دولت سوریه با افراد مسلح در منطقه قدیمی حمص ، 2200 از افراد مسلح از این منطقه خارج شدند و 70 نفر از شهرودان سوری نیز که به گروگان تروریست‌ها در آمده بودند آزاد شدند. علاوه بر این، دولت توانست به ساکنان مناطقی مانند نبل و الزهرا که تحت محاصره بودند کمک های غذایی و انسانی برساند.
به نوشته روزنامه السفیر، یکی از مشکلاتی که درباره رسیدن به توافق در خصوص منطقه الوعر وجود دارد، وجود اختلاف و دودستگی شدید بین گروه‌ها و افراد مسلح است.
برخی از افراد مسلح از خارج دستور می گیرند و اساسا با چنین مسائلی مخالفند. برخی دیگر از آنها هم به دنبال این هستند که از بحران انسانی و اقتصادی موجود در منطقه بهره برداری کنند و به اقداماتی مانند قاچاق بپردازند. همچنین، برخی دیگر نیز با نگاه غیرواقعگرایانه و ایدئولوژی افراطی به دنبال این هستند که باید تا آخر در این جنگ و رویارویی حضور داشته باشند.
در منطقه الوعر گروه های مسلح با اسامی و القاب متفاوتی هستند. برخی از این گروه‌ها وابسته به گروه تروریستی «جبهه النصره» و با اسامی «گردان های فرزندان خالد بن ولید»، «البراء بن مالک» هستند. همچنین برخی دیگر نیز وابسته به گروه تروریستی موسوم به «جبهه اسلامی» هستند.
در همین حال برخی رسانه ها اعلام کردند که 400 نفر از افراد مسلح طی روزهای آینده خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه خواهند کرد.
در صورت به نتیجه رسیدن این گفتگوها، الوعر و مناطق دیگر در شمال حمص، جاده حماه – حمص پاکسازی خواهد شد.  این جاده از دوسال پیش بسته شده است. این فرایند همچنین سرنوشت صدها تن از ربوده شدگان را نیز مشخص خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها