رویای داعش برای سیطره بر شرق سوریه

رویای داعش برای سیطره بر شرق سوریه
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 21:24

العالم - گروهک تروريستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در روزهاي اخير عمليات نظامی خود در شرق سوريه را براي گسترش مرزهاي مورد نظر خود و ايجاد باصطلاح دولت از استان الرقه در شمال سوريه تا مرزهای عراق، گسترش داده و در این راه با متحدین قبلی خود یعنی گروهک تروریستی النصره وارد جنگ شده است.

 به گزارش پایگاه خبری العالم، "عبد السلام الحسين" از فعالان مركز موسوم به ديده بان حقوق بشر سوريه و از مخالفان حکومت دمشق، ادعا کرد که عناصر گروهک داعش در صدد گسترش نفوذ خود تا منطقه بوكمال در مرزهاي عراق و سوريه هستند، منطقه اي كه مخالفان حکومت سوريه در آغاز 2013 كنترل آنجا را در دست گرفتند.

به نوشته پايگاه خبری روزنامه الحياة چاپ لندن، الحسین می افزاید که درگيري ها در چندين منطقه از شرق استان ديرالزور ميان گروهک های تروریستی داعش با گروهک هاي تروریستی دیگر از جمله النصره، جبهه اسلامي و گروه هاي، بيش از 15 روز است كه بی وقفه ادامه دارد و گروهک داعش در برخي از مناطق به پيشرفت هايي دست يافته است.

گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه، جبهه النصره و جبهه الاسلامیه در اواخر سال گذشته میلادی، حمله نظامي را عليه مواضع گروهک داعش در شمال و شرق سوريه آغاز كردند. عناصر اين گروهک های تروریستی توانستند تعدادي از عناصر داعش را از مناطقي گسترده در شرق سوریه بيرون كنند و آن ها را در استان الرقه در شمال سوريه محصور كنند.

عناصر داعش نیز در مقابل در فوريه و پس از درگيري هاي شديد با ديگر گروه هاي تروریستی، از اغلب مناطق ديرالزورعقب نشيني كردند، اما در ماه آوريل به گروهک هاي یاد شده حمله كردند.

به گفته عبد السلام الحسين، داعش تلاش كرده كه جبهه النصره (شاخه تشكيلات القاعده در سوريه ) را در ديرالزور نابود كند و در صورتيكه موفق به اين امر شود، كنترل كل منطقه شرق سوریه را كه منطقه اي نفت خيز است، در دست خواهد گرفت.

تحليلگران و كساني كه وضعيت سوريه را دنبال مي كنند، بارها از طرح  باصطلاح "دولت اسلامي" در اراضي سوريه در مرزهاي اين كشور با تركيه و عراق سخن گفته و تاكيد كرده اند كه عناصر داعش به دنبال اجراي چنين طرحي هستند.

داعش در حال حاضر بر اجراي عمليات خود در سمت شرق سوریه تمركز كرده و با درگيري ها و انفجارها اوضاع اين منطقه را متشنج كرده است.
بنا به اعلام مركز موسوم به ديده بان حقوق بشر، در انفجاري كه روز جمعه در شهر ديرالزور روي داد و گروه داعش مسئول آن معرفي شد، 12 نفر از جمله سه كودك كشته شدند.

" رامي عبد الرحمن " مدير اين مركز به خبرگزاري فرانسه گفت: داعش به منظور سوق دادن عشاير به سمت اعلام وفاداري به اين گروهک تلاش مي كند.
وي افزود: اين گروه كه داراي پول، نفت و سلاح است، سعي دارد تا در درگيري ها ثابت كند كه گروه قوي تر است.

عبدالرحمن و ديگر فعالان مخالف حکومت سوريه گفته اند كه داعش بر اكثر منطقه واقع در امتداد شرقي رود فرات در استان ديرالزور سوريه تسلط یافته است.

به گفته وي، نفت عاملي مهم و تعيين كننده در درگيري هاي منطقه ديرالزور به شمار مي رود و داعش از طريق آن مي تواند كه به خريد تجهيزات و مهمات براي نيروهاي خود اقدام كند.

ساكنان ديرالزور معتقدند كه داعش آينده اي در اين منطقه ندارد و مي خواهد با توسل به زور، دولتي تندرو و خودخوانده كه ارتباطي با اسلام ندارد و مردم با آن مخالفند، در شرق سوریه تشكيل دهد.

 تروریست های درگیر با حکومت سوریه طی روزها و ماه های اخیر با دو وضعیت روبرو بوده اند: نخست، پذیرش شکست های سنگین و پی درپی از ارتش و نیروهای مردمی سوریه  و دوم، درگیری های میان گروهی در بین تروریست ها که فقط برای سهم خواهی بیشتر انجام می شود و موجب هلاکت شمار زیادی از تروریست ها شده و این امر به نفع مردم و حکومت سوریه است، چراکه موجب تضعیف تروریست ها می شود.

ارتش سوریه در چند ماه اخیر توان خود را در قسمت های شمالی، غربی و جنوبی سوریه و همچنین استان ریف دمشق فعال کرده که این امر موجب آزادی چند شهر مهم از جمله حمص، القصیر، یبرود و شماری زیادی دیگر از شهرها و شهرکهای این مناطق شده است.

ارتش سوریه همچنین در طرحی استراتژیک شرق این کشور (هم مرز با عراق) را به طور موقت به حال خود گذاشته و تروریست ها را به حال خود رها کرده و گروه های تروریستی نیز در این منطقه به جان هم افتاده اند.

نکته مهم آنکه پس از آزادی کامل مناطق شمالی و جنوبی سوریه و تضعیف گروهک های تروریستی در شرق این کشور، ارتش سوریه حمله همه جانبه ای را علیه بازماندگان تروریست ها در شرق این کشور آغاز خواهد کرد که بسیار سرنوشت ساز خواهد بود. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها