آمار و ارقام در انتخابات سوریه

آمار و ارقام در انتخابات سوریه
دوشنبه 12 خرداد 1393 - 14:54

مردم سوریه صبح فردا پای صندوق‌های رای می روند تا رئیس جمهور خود را برای هفت سال آینده انتخاب کنند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، انتخابات ریاست جمهوری سوریه در میان تدابیر شدید امنیتی برای محافظت از رای دهندگان و حوزه های راگیری برگزار می شود.
منابع امنیتی به روزنامه الوطن تاکید کردند طرح کاملی از صبح دیروز در همه شهرهای سوریه برای محافظت از رای دهندگان و حوزه های رای گیری آغاز شده است، و نیروهای ارتش سوریه و نیروهای امنیتی و امنیت داخلی برای تامین امنیت سوری های علاقمند به رای دادن در حال آماده باش کامل بسر می برند.
وزارت کشور سوریه چهارشنبه گذشته اعلام کرد شمار شهروندان سوری که طبق قانون اساسی و قانون انتخابات سراسری حق انتخاب دارند به 15 میلیون و 845 هزار و 575 نفر در داخل و خارج سوریه می رسد.
در بیانیه وزارت کشور سوریه آمده است تعداد حوزه های رای گیری در این انتخابات در همه استان های سوریه به 9601 حوزه می رسد و شامل 11776 صندوق می شود.
کمیسیون عالی انتخابات دیروز اعلام کرد، تبلیغات انتخاباتی سه نامزد از صبح امروز متوقف می شود. بنابراین سکوت انتخاباتی از صبح امروز آغاز شد.
فردا ساعت 7 صبح حوزه های رای گیری به روی واجدان شرایط باز می شود، و رای گیری تا ساعت 7 شب ادامه خواهد یافت.  البته در صورت حضور گسترده رای دهندگان در پای صندوق‌های رای، موضوع تمدید رای گیری بررسی خواهد شد. 
"حسین رحو" رئیس ستاد فرعی انتخابات ریاست جمهوری در حلب و حومه آن در مصاحبه با روزنامه الوطن تاکید کرد زمینه سازی های لازم به پایان رسیده است و صندوق ها در این شهر ثبت شده است، و 783 صندوق بین 427 حوزه رای گیری میشود.  76 صندوق نیز در حومه این استان قرار دارد.
از سوی دیگر هشام الشعار رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات تاکید کرد این کمیته از استقلال برخوردار است و در فعالیت خود کاملا بی طرف است؛ و هیچکس در دولت یا نهادهای عمومی بر آن سیطره ندارد و در امور آن دخالت نمی کند.
الشعار خاطرنشان کرد که این کمیته موضع یکسانی در قبال همه نامزدهای انتخابات دارد.
الشعار اظهار داشت این کمیته اقدامات خود را برای روز انتخابات به پایان رسانده است به طوری که روند انتخابات را با نظارت دادگاه عالی قانون اساسی و از طریق تماس با ستادهای فرعی که در استان ها تشکیل شده و ستادهای حوزه ها که برای انجام دادن ماموریت خود با شفافیت و بی طرفی سوگند خورده اند، مدیریت خواهد کرد. 
الشعار افزود با وجود تلاش بسیاری از کشورها برای به شکست کشاندن روند انتخابات از طریق بستن برخی سفارت ها و جلوگیری از رای دادن شهروندان، سوری ها برای رای دادن در سفارت های سوریه به ویژه در لبنان حضور گسترده داشتند.
وی تاکید کرد ملت سوریه با وجود فشارها و اقدامات تروریستی که ارتش با آن مبارزه می کند، و همچنین جنگ رسانه ای برای وارونه جلوه دادن واقعیت ها و گمراه سازی افکار عمومی جهانی درباره حقیقت حوادث سوریه، برای شرکت در انتخابات مصمم تر هستند تا سوریه را به ساحل امن برسانند.
الشعار در مصاحبه با خبرگزاری سانا گفت: نتایج انتخابات در خارج با نتایج انتخابات در داخل ادغام و سپس نتایج نهایی اعلام خواهد شد.
فیصل مقداد رئیس ستاد مرکزی در وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که انتخابات در 43 سفارت این کشور در خارج برگزار شد، و نسبت مشارکت از 95 درصد کسانی که در فهرست های انتخاباتی در سفارت های سوریه نام نویسی کرده بودند، فراتر رفت.

رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه العالم نیز گفت: 9 هزار و 600 مرکز رأی گیری در مناطق مختلف سوریه ایجاد شده که 11 هزار و 776 صندوق رأی در آنها تأمین شده است.
وی افزود: در این انتخابات 15 میلیون و 845 هزار و 575 سوری در داخل و خارج از سوریه حق رأی دارند.
الشعار خاطرنشان کرد: در مناطق درگیری و یا ناامن که مرکز انتخاباتی در آنجا وجود ندارد، شهروندان می توانند برای انداختن رأی خود به مراکز رأی گیری در مناطق امن مراجعه کنند.
رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: پس از پایان رأی گیری و قبل از گشودن در صندوقها، کمیته انتخابات لیستها و تعداد رأی دهندگان را در هر مرکز رأی گیری با یکدیگر مطابقت می دهند؛ و اگر نقصی وجود داشت و یا اختلاف در هر صندوق بیش از 2 درصد بود، رأی‌های آن صندوق باطل اعلام می شود. پس از آن کمیته عالی قضایی انتخابات تصمیم می گیرد که رأی گیری دوباره در همان مرکز و از همان رأی دهندگان انجام شود.
وی ادامه داد: اما اگر نسبت اختلاف کمتر از 2 درصد بود، کمیته رأی گیری قبل از گشودن لاک و مهر صندوق، نسبت اختلاف را بدون اطلاع از محتوای آن از بین می برد. البته اگر نسبت اختلاف کمتر از آرای داخل صندوق بود، می توان شمارش آرا را شروع کرد.
الشعار اظهار داشت: در صورتیکه علامت مورد نظر روی عکس‌های 3 نامزد باشد، و یا فرد رأی دهنده نام خود را روی برگه رأی گیری بنویسد، باطل اعلام می شود. همچنین اگر یک برگه‌ رأی گیری با بقیه تطابق نداشته باشد، یا نتوان چیزی از آن فهمید، آن برگه باطل اعلام میشود.
الشعار درباره روند شمارش آرا گفت: پس از پایان رأی گیری در مراکز انتخاباتی و شمارش آرا، کمیته انتخابات نسخه ای از نتایج شمارش آرای اخذ شده را به کمیته فرعی ارسال می‌کند تا آن کمیته  پس از بررسی دوباره، دو نسخه را به کمیته عالی قضایی ارسال کند.
وی افزود: کمیته عالی قضایی نیز پس از بررسی همه نتایج، نسخه ای از آن را به دادگاه عالی قانون اساسی که وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد، می فرستد.
الشعار خاطرنشان کرد: اگر هرکدام از نامزدها اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، نام او به عنوان برنده این انتخابات اعلام می شود؛ ولی اگر هیچکدام نتوانند اکثریت مطلق را به دست آورند، انتخابات دو هفته بعد بین دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده بودند، دوباره برگزار می شود.
قاضی هشام تأکید کرد: اکثریت مطلق در این انتخابات 50+1 است؛ و در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، هرکدام از نامزدها که بیشترین رأی را کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها