شکایت از نقض حقوق انسانی کارکنان هواپیمایی قطر

شکایت از نقض حقوق انسانی کارکنان هواپیمایی قطر
جمعه 16 خرداد 1393 - 22:29

فدراسیون بین المللی حمل و نقل از شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به دلیل نقض حقوق کارکنانش به سازمان بین المللی کار وابسته به سازمان ملل شکایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فدراسیون بین المللی حمل و نقل از سازمان بین المللی کار خواسته است، به دلیل نقض مقررات بین المللی حقوق کارکنان، خطوط هوائی قطر که متعلق به دولت این کشور است را محکوم کند.

"گابریل رودریگز" یکی از مسئولین این فدراسیون گفت: روز پنج شنبه این شکایت به سازمان بین المللی کار تقدیم شده است. وی افزود: از سازمان بین المللی کار می خواهیم تا در اولین فرصت برای عمل به تعهدات بین المللی و توقف اقدامات اهانت آمیز، توصیه های لازم را به دولت قطر ارائه کند.

قطر به خاطر بدرفتاری با کارگران ساختمانی که برای جام جهانی 2022 مشغول کار هستند با انتقاداتی مواجه شده است. سازمان بین المللی کار در ماه آوریل از قطر خواست تا بعضی از محدودیتهای مربوط به ایجاد اتحادیه های کارگری و حق اعتصاب و نیز تبعیض را از بین ببرد.

یادآور می شود که توصیه های سازمان بین المللی کار، برای کشورها الزام آور نیست.

بر اساس اظهارات رودریگز کارکنان خطوط هوائی قطر مجبور هستند تا در مکانهای بسته، تحت نظارت و بدون اجازه رفت و آمد به سر برند. همچنین در پنج سال اول کار، ازدواج برای کارکنان ممنوع است و بعد از آن هم برای ازدواج باید از شرکت اجازه بگیرند. باردار شدن کارکنان متأهل و اطلاع ندادن این موضوع به شرکت نیز می تواند سبب اخراج آنها شود.

آنان همچنین بصورت منظم تحت مراقبت پزشکی و آزمایش ایدز قرار می گیرند.

رودریگیز در حاشیه کنفرانس سالانه سازمان بین المللی کار گفت: هر گونه مخالفت با این مقررات سخت گیرانه، می تواند به اخراج کارکنان از شرکت و از کشور قطر منجر شود.

وی افزود: در مقایسه با 500 هزار نفر خارجی که در قطر کار می کنند، تعداد کمی در حدود 20 هزار نفر در بخش هواپیمائی قطر مشغول هستند. آنها دارای حقوق مناسب و لباس های زیبا هستند، اما این به معنای آن نیست که زندگی راحتی دارند.

نزدیک به 90 درصد کارکنان خطوط هوائی قطر را اتباع خارجی تشکیل می دهند. اگر یکی از کارکنان بخواهد قبل از پایان دو سال، همکاری با این شرکت را متوقف کند، باید مبلغی را به شرکت بپردازد تا بتواند اجازه خروج از قطر را بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها