موج دوم سرقت و تخریب آثار باستانی در عراق

موج دوم سرقت و تخریب آثار باستانی در عراق
سه شنبه 27 خرداد 1393 - 18:10

وزارت گردشگري و آثار باستاني عراق از قرار گرفتن بيش از چهار هزار اثر باستاني در 5 استان اين كشور درمعرض اقدامات خرابكارانه و قاچاق در نتیجه حملات داعش خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه خبری شبکه العالم به نقل از "السومريه نيوز"، وزارت گردشگري و آثار باستاني عراق در بيانيه اي، اعلام كرد: بيش از 4370 اثر باستاني در استان هاي موصل، دياله، كركوك، الانبار و صلاح الدين از سوي باندهاي قاچاق آثار باستاني داخلي، منطقه اي و بين المللي درمعرض اقدامات خرابكارانه و قاچاق قرار گرفته؛ و درنتيجه درگیریها  خسارت هايي به اين آثار باستاني وارد شده است.

اين وزارت خانه با اعلام اينكه تروريست ها مفهوم فرهنگ و تمدن و روح انساني آنرا درك نمي كنند، از همه نهادهاي خير و نيز سازمان (علمي ، فرهنگي ، آموزشي ملل متحد) يونسكو خواست كه از آثار باستاني شهر "آشور" و "الحضر" و "النمرود" كه درمعرض حملات سازماندهي شده عناصر خرابكار قرار دارند، حفاظت كنند.

بنا به اعلام وزارت گردشگري عراق، بعد از قاچاق آثار باستاني پس از سال 2003 ، اين وزارت خانه توانسته است 5 هزار آثار باستاني را كه داراي كد شناسایی بوده اند، به موزه ملي كشور بازگرداند.

اين وزارت خانه اعلام كرد كه تلاش ها  براي پي گيري و بازگرداندن ديگر آثار باستاني قاچاق شده از كشورهاي مختلف كه در بازار سياه است و يا به دست مافياي آثار باستاني جهاني افتاده است، ادامه دارد.

آثار باستاني عراق در سال 2003 و پس از اشغال عراق از سوي آمريكا، به طور گسترده در معرض غارت قرار گرفت و هزاران اثر باستاني بسيار باارزش از موزه ملي عراق در بغداد و ديگر مناطق كشور ناپديد شد؛ عراق در اوايل سال 2010 حدود 1046 قطعه آثار باستانی را كه به همراه بسياري ديگر از آثار باستاني در زمان هاي مختلف و به طور غيرقانوني از كشور خارج شده بود، از آمريكا بازگرداند.

قدمت برخی از آثار به سرقت رفته در زمان جنگ اول خليج فارس در سال 1991 به 3150 سال قبل از ميلاد مسيح (ع) بازمي گشت، که در یک حراجی درايالت نيويورك آمريكا به فروش رفت.

درگزارشي كه دفتر نظارت مالي بر آثار باستاني در آن زمان صادر كرده بود، به قاچاق آثار باستاني از موزه ملي در سال 2008 اشاره و اعلام شده است كه قاچاق آثار باستاني به ويژه در مناطق دوردست كه نيازمند حمايت هاي دولتي است ،همچنان صورت مي گيرد.

دولت عراق بارها از سازمان هاي مدني و بين المللي خواسته است كه آثار باستاني مسروقه را هنگام شناسايي در هرنقطه از جهان، به عراق بازگردانند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها