شبکه العالم
شبکه العالم
شنبه 3 آذر 1403
صفحه اصلی
عناوین خبرها
جهان اسلام
ایران
جهان
یادداشت
گفتگوی ویژه
گرافيک
ویدیوها
عربستان سعودی
سوریه
یمن
بحرين
عراق
مصر
فلسطين اشغالی
مغرب
ليبی
لبنان
ترکیه
اردن
تونس
امارات
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
فرهنگی
علمی
آسيا
اروپا
آفريقا
آمریکا
اينفوگرافيک
ویدئو گرافیک
عربی
پخش زنده
×
صفحه اصلی
آخرین مطالب
جهان اسلام
عربستان سعودی
سوریه
یمن
بحرين
عراق
مصر
فلسطين اشغالی
مغرب
ليبی
لبنان
ترکیه
اردن
تونس
الجزائر
امارات
إيران
سیاسی
اجتماعی
اقتصادی
ورزشی
فرهنگی
علمی
جهان
آسيا
اروپا
آفريقا
آمریکا
یاداشت
تحلیل روز
یک خبر چند خط تحلیل
گفتگوی ویژه
گرافیک
اينفوگرافيک
ویدئو گرافیک
ویدیوها
احكام روزه قضا
شنبه 7 تير 1393 - 15:20
اگر كافر مسلمان شود، واجب نيست روزههاى وقتى را كه كافر بوده قضا نمايد، ولى اگر مسلمانى كافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزههاى وقتى را كه كافر بوده بايد قضا نمايد.
روزهاى كه از انسان به واسطه مستى فوت شده بايد قضا نمايد، اگرچه چيزى را كه به واسطه آن مستشده براى معالجه خورده باشد، بلكه اگر نيت روزه كرده و مستشده و در حال مستى روزه را ادامه داده تا از مستى خارج شده باشد، بنا بر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام كند و بعدا قضا نمايد.
اگر براى عذرى چند روز روزه نگيرد و بعد شك كند كه چه وقت عذر او برطرف شده، میتواند مقدار كمتر را كه احتمال میدهد روزه نگرفته قضا نمايد، مثلا كسى كه پيش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمیداند پنجم رمضان از سفر برگشته يا ششم، میتواند پنج روز روزه بگيرد. و نيز كسى هم كه نمیداند چه وقت عذر برايش پيدا شده، میتواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلا اگر در آخرهاى ماه رمضان مسافرت كند و بعد از رمضان برگردد و نداند كه بيست و پنجم رمضان مسافرت كرده يا بيستو ششم، میتواند مقدار كمتر يعنى پنج روز را قضا كند.
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاى رمضان آخر را بگيرد.
اگر قضاى روزه چند رمضان بر او واجب باشد، و در نيت معين نكند روزهاى را كه میگيرد قضاى كدام رمضان است، قضاى سال اول حساب میشود.
كسى كه قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضاى روزه او تنگ نباشد، میتواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد.
اگر قضاى روزه ماه رمضان شخص ديگرى را گرفته باشد، مى تواند بعد از ظهر روزه را باطل كند، اگرچه احتياط آن است كه باطل نكند.
اگر به واسطه مرض يا حيض، روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن رمضان بميرد، لازم نيست روزههايى را كه نگرفته، براى او قضا كنند، اگر چه مستحب است.
اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگيرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بكشد، قضاى روزههايى را كه نگرفته بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يك مدكه تقريبا ده سير است طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. ولى اگر به واسطه عذر ديگرى، مثلا براى مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند، روزههايى را كه نگرفته بايد قضا كند و احتياط مستحب آن است كه براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد.
اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگيرد و بعد از رمضان مرض او برطرف شود ولى عذر ديگرى پيدا كند كه نتواند تا رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد روزههايى را كه نگرفته، قضا نمايد. و نيز اگر در ماه رمضان غير مرض، عذر ديگرى داشته باشد و بعد از رمضان آن عذر برطرف شود و تا رمضان سال بعد به واسطه مرض نتواند روزه بگيرد، روزههايى را كه نگرفته، بايد قضا كند.
اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آينده عمدا قضاى روزه را نگيرد، بايد روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها هم به فقير بدهد.
اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند، بايد قضا را بگيرد و براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد، بلكه اگر موقعى كه عذر دارد، تصميم داشته باشد كه بعد از برطرف شدن عذر روزههاى خود را قضا كند، و پيش از آن كه قضا نمايد در تنگى وقت عذر پيدا كند، بايد قضاى آن را بگيرد، و احتياط واجب آن است كه براى هر روز هم يك مد غذا به فقير بدهد.
اگر مرض انسان چند سال طول بكشد، بعد از آن كه خوب شد اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد، بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد و براى هر روز از سالهاى پيش يك مد كه تقريبا ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد.
كسى كه بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد، میتواند كفاره چند روز را به يك فقير بدهد.
اگر قضاى روزه رمضان را چند سال تاخير بيندازد، بايد قضا را بگيرد و براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد.
اگر روزه رمضان را عمدا نگيرد، بايد قضاى آن را به جا آورد و براى هر روز دو ماه روزه بگيرد يا به شصت فقير طعام بدهد، يا يك بنده آزاد كند و چنانچه تا رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد، براى هر روز نيز دادن يك مد طعام لازم است.
اگر روزه رمضان را عمدا نگيرد و در روز كارى كه روزه را باطل میكند انجام دهد، يك كفاره كافى است.
بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر بايد قضاى نماز و روزه او را به تفصيلى كه در رساله گفته شده بجا آورد، ولى قضاى روزه مادر بر پسر واجب نيست.
اگر پدر غير از روزه رمضان، روزه واجب ديگرى را مانند روزه نذر نگرفته باشد، بايد پسر بزرگتر قضا نمايد.
دسته بندی ها :
رمضان
کلید واژه ها :
ماه رمضان
آخرین مطالب
واکنش نماینده ایران به اتهامات آمریکا و انگلیس درباره منطقه و اوکراین
سرکنسول ایران: ۲ دانشجوی ایرانی در کازان روسیه آزاد شدند
بقایی: از هر اقدامی برای پیگرد حقوقی رژیم اسرائیل استقبال میکنیم
آیتالله سیستانی خواستار تامین امنیت شیعیان پاکستان شد
حمله پهپادی حزبالله به مقر فرماندهی تیپ گولانی رژیم صهیونیستی
روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است
واکنش صهیونیست ها به اروپایی ها در خصوص پذیرش تصمیم دادگاه کیفری بینالمللی
تخریب شهر فلاوه در شرق بقاع
حزب الله پایگاه تجهیزات فنی حیفا و سایت جاسوسی صهیونیست ها را در جبل الشیخ هدف قرار داد
شهادت خبرنگاری دیگر در غزه
پربیننده ترین خبرها
گوناگون
حزب الله پایگاه تجهیزات فنی حیفا و سایت جاسوسی صهیونیست ها را در جبل الشیخ هدف قرار داد
24 سال گذشت..
ثروتمندترین شیعه تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر و فیلم
مداحی شهادت حضرت زهرا (س) + صوت
تصمیمات مهم دولت برای بهبود شرایط اقتصادی
اکرم عفیف مرد سال فوتبال آسیا شد
برنده توپ طلا سال ۲۰۲۴ مشخص شد + فیلم
یادداشت
آیا صهیونیست ها ترامپ را مانند کندی ترور خواهند کرد؟
دوگانه تهدیدات «آمریکایی ـ اسرائیلی» و هراس از پاسخگویی ایران