"فؤاد معصوم" رئیس جمهور جدید عراق کیست ؟

پنج‌شنبه 2 مرداد 1393 - 16:06

نمایندگان پارلمان عراق سرانجام امروز "فؤاد معصوم" را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، رئیس پارلمان عراق امروز اعلام کرد که فؤاد المصعوم با کسب 211 رأی از مجموع کل آرا، رئیس جمهور عراق شد.

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر کویه منطقه کُردستان عراق متولد شده است. خانواده وی اصالتا اهل روستای "خرپان" هورامان - کُردستان عراق می باشند.
در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر می رود و مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه بدست می آورد..
وی پیش از پیوستن به حزب دموکرات کُردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب کمونیست عراق بوده است.

فؤاد معصوم پس از جلال طالباني، دومين رئيس جمهور عراق است


وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیت ها و مسئولیت های حزبیش در حزب دموکرات در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است.
فواد معصوم به دلیل آشنایی با دنیای عرب و داشتن رابطه با رهبران مصر در سال ۱۹۷۳ از سوی "مصطفی بارزانی" رهبر وقت حزب دموکرات کُردستان عراق به عنوان نماینده وی در قاهره انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۵ به فعالیت خود در این سمت ماند.
پس ازشکست کُردها در سال ۱۹۷۵ و عقب نشینی حزب دموکرات به رهبری بارزانی، وی از حزب دموکرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی کُردستان را تاسیس کردند. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر کل اتحادیه انقلابی کُردستان را بر عهده داشت.
گفته می شود که وی به همراه ادریس بارزانی رهبر یکی از کسانی بوده که در سال ۱۹۸۶ جبهه کُردستانی را با حضور احزاب اصلی کُردستان تشکیل دادند.
وی پس از سقوط رژیم صدام دیکتاتور معدوم عراق در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴  به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد.
گفته می شود که جلال طالبانی و فواد معصوم دارای رابطه ای حسنه می باشند. جلال طالبانی وی را یکی از روشنفکران محبوب در میان اعضا و هواداران اتحادیه میهنی معرفی کرده است.

فؤاد معصوم با همه جریانهای سیاسی، اجتماعی، دینی و به ویژه مرجعیت عراق روابط خوبی دارد.

فؤاد معصوم با همه جريانهاي سياسي، اجتماعي، ديني و به ويژه مرجعيت عراق روابط خوبي دارد

پدر وی "شیخ ملا معصوم" رئیس علمای کردستان و از مبلغان تقارب مذهبی و همزیستی مسالمت آمیز بود.
همسر فؤاد معصوم "روناک عبدالواحد مصطفی" نام دارد؛ و آنها دارای 5 دختر هستند.
فؤاد معصوم پس از جلال طالبانی، دومین رئیس جمهور عراق است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها