فعالیت‌های گسترده درحمایت از عالم برجسته عربستانی

فعالیت‌های گسترده درحمایت از عالم برجسته عربستانی
شنبه 18 مرداد 1393 - 20:59

فعالان عربستانی با اشاره به احتمال صدور حکم نهایی دادگاه عربستان علیه شیخ "نمر باقر نمر" عالم شیعه این کشور پس از دو سال بازداشت، فعالیت ها و فراخوان های گسترده‌ ای را با هدف حمایت از وی آغاز کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه خبری العالم، فعالان مدنی  خودشان را برای فراخوان های گسترده در حمایت از آیت الله شیخ نمر باقر نمر و راه و روش مسالمت جویانه وی در مبارزه با ظلم و استبداد آماده می کنند.

فعالان مذکور همزمان با محاکمه شیخ نمر در تظاهرات شرکت می کنند تا مخالفت خودشان را با سرکوب مخالفان و آزادی خواهان به دادگاه و رژیم حاکم عربستان اعلام کنند و از دولت آن کشور بخواهند تا ایشان را به همراه کلیه زندانیان مظلوم آزاد نماید.
نیروهای امنیتی عربستان هشتم ماه ژوئیه سال 2012 هنگام تعقیب خودروی آیت الله نمر، به طرف وی تیراندازی کرده و او را با گلوله جنگی مجروح کردند.
به گفته فعالان، بعد از گذشت بیش از دو سال از بازداشت شیخ نمر باقر نمر، دادگاه حکم وی را در روزهای آینده اعلام خواهد کرد. این در حالی است که فعالان تأکید کرده اند که محاکمه شیخ نمر، برخلاف ابتدایی ترین معیارهای عدالت و براساس سیاست دولت در زمینه برخورد با فعالان و شخصیت های جنبش مطالبه محور عربستان بوده است.

آيت الله نمر لحظاتي هنگام بازداشت در سال 2012


جنبش یاران انقلاب 14 فوریه و جریان عمل اسلامی بحرین بیانیه هایی در محکومیت این اقدام منتشر کرده اند. همچنین فعالان در سایر کشورهای عربی نیز از دولت هایشان و جامعه جهانی خواسته اند برای آزادی وی اقدام نمایند.
همچنین در پایگاههای اجتماعی، فراخوان های متعددی در راستای آزادی وی منتشر شده و در آن از مردم شرق عربستان درخواست شده است تا در تظاهرات برای جلوگیری از اعدام شیخ نمر و آزادی وی شرکت کنند.
یادآور می شود دادستان عربستان، در 25 مارس گذشته (پنجم فروردین 93) با مطرح کردن اتهامات دروغ مانند فتنه مذهبی، تشکیل جلسه با مجرمان فراری، ترویج کشتار شهروندان و نیروهای پلیس، تخریب مساجد در هنگام نماز جمعه و دخالت در امور سایر کشورها، خواستار صدور حکم اعدام به علت محاربه علیه نظام آن کشور برای شیخ نمر شد.
شیخ نمر با ارائه دفاعیه ای مفصل با حجم بیش از 100 صفحه به دادگاه، کلیه اتهامات مطرح شده علیه خودش را مردود دانست و با دلایلی قوی ادعاهای دادستان را رد کرد، و از دادستانی خواست به وی برای خواندن آن در دادگاه فرصت داده شود.
سازمان حقوق بشر عربی محاکمه شیخ نمر را امری بی سابقه و خطرناک از نوع خود دانست و اعلام کرد: اعدام ها در عربستان برخلاف ارزش ها و قوانین بین المللی است.

پربیننده ترین خبرها