دلیل شکست مذاکرات آتش بس در قاهره + فیلم

سه شنبه 28 مرداد 1393 - 15:06

دو هیات مذاکره کننده فلسطینی و صهیونیستی در مذاکرات غیر مستقیم قاهره به توافق رسیدند که آتش بس برای مدت 24 ساعت دیگر تمدید شود، اما درباره مسائل مطرح شده در مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشتند.

"عزت الرشق" عضو هیات مذاکره کننده فلسطینی و یکی از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با خبرنگار العالم تأکید کرد: گروه های فلسطینی به درخواست مصر برای تمدید آتش بس به مدت 24 ساعت برای تکمیل مذاکرات پاسخ مثبت دادند و هدف از تمدید آتش بس، فرصت دادن به میانجیگری مصر است.

مصر نیز در یک بیانیه رسمی از تمدید مدت آتش بس به مدت یک روز دیگر خبر داد و رژیم اشغالگر نیز آن را تایید کرد.

شرایط نامناسبی بر مذاکرات غیر مستقیم دو هیات فلسطینی و صهیونیستی در قاهره حاکم است و دو طرف به مواضع متفاوت خود پایبند هستند؛ لذا دراین مرحله هیچ دستاوردی حاصل نشده است، مگر پیشنهاد مصر برای برقراری آتش بس به مدت یک روز دیگر که فلسطینیان آن را فرصت آخر اشغالگران برای رسیدن به توافق عنوان کردند.

"عزام الاحمد" رئیس هیات مذاکره کننده فلسطینی با تاکید برعدم دستیابی به هرگونه پیشرفت در مذاکرات ،اظهار داشت: یا توافق می کنیم یا خیر، اما امیدواریم بتوانیم از لحظه لحظه بیست و چهار ساعت آینده برای رسیدن به توافق استفاده کنیم، در غیر این صورت خشونت ادامه خواهد داشت.

دشواریهای زیادی بر سر راه مذاکرات وجود دارد زیرا لجبازی رژیم صهیونیستی و تعیین شرایط جدید، تهدیدی برای دستاوردهای پیشین است و مذاکرات را به لبه پرتگاه می رساند .

"عزت الرشق " به خبرنگار العالم گفت: تقریبا امشب به بن بست رسیدیم و مهلت به پایان رسیده است، اسرائیل از مسؤولیتهای خود فرار می کند و هیچ جدیتی ندارد وهر روز و هر لحظه شرایط جدیدی تعیین می کند.

"خالد البطش "نماینده جنبش جهاد اسلامی نیز در گفت وگو با شبکه العالم افزود: ما به درخواستهای خود پایبند هستیم و اسرائیل را مسؤول برهم خوردن مذاکرات می دانیم، بنابراین همین رژیم هم باید تبعات آن را بپذیرد.

وی افزود: اسرائیل تا این لحظه درصدد ناکام گذاشتن تلاش مصر برای برقراری آتش بس است و با اعطای هر امتیازی به فلسطینیان مخالف است.

متن توافق پیشنهادی، مبتنی بر بازکردن همه گذرگاهها، لغو کامل محاصره، حل مشکل برق در کمترین مدت یعنی حداکثر تا یک سال و بازسازی نوار غزه تحت نظارت تشکیلات خودگردان فلسطین است.

19-07:33

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها