بنزینی که رییس‌جمهور یمن بر آتش تنش‌ها پاشید

بنزینی که رییس‌جمهور یمن بر آتش تنش‌ها پاشید
چهارشنبه 16 مهر 1393 - 23:13

در پی مخالفت گستردۀ نیروهای سیاسی و جریان های مردمی یمن، با انتصاب "احمد عوض بن مبارک" به عنوان نخست وزیر، این سئوال مطرح می شود، که آیا این مساله، به آتش‌بس و توافق حاصل‌شده در یمن پایان خواهد داد؟

به گزارش روز چهارشنبه شبکه العالم، در حالی که پس از گذشت مدت طولانی، همگی در انتظار معرفی نخست وزیری متناسب با توافق های صورت گرفته میان گروه های یمنی بودند، ناگهان، عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن، رییس دفتر خود احمد عوض بن مبارک، را به سمت نخست وزیری منصوب کرد، تا بار دیگر، بر آتش ِ فروکش کردۀ تنش ها در یمن، بنزین بریزد و راه های برقراری ثبات و آرامش در این کشور را به بن بست منتهی کند.
گروه ها و جریان های مختلف یمنی، این تصمیم را مغایر با روح توافق حاصل شده میان گروه های یمنی و مفاد توافقنامه امضا شده میان آنان ارزیابی کردند.
"عبدالکریم الخیوانی" نویسنده و تحلیل گر سیاسی یمنی در این خصوص به شبکه خبری العالم گفت: این تصمیم رییس جمهور، با توافقنامۀ امضا شده میان طرف های یمنی، همخوانی ندارد. بر پایه این توافق، نخست وزیر باید شخصیتی بی طرف، متخصص و پاکدست باشد، اما بن مبارک چیزی نیست جز آن چه رییس جمهور خواسته است.
جنبش انصار الله به عنوان مهم ترین و شاخص ترین طرفِ سیاسی ِامضا کننده توافقنامه، به سرعت با انتصاب بن مبارک مخالفت کرد و آن را به مثابه کودتایی علیه توافقنامه صلح و شراکت دانست.
"حمزه الحوثی" عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله به گفت: معیارهایی که در توافقنامه صلح و شراکت ملی تعیین شده است، با شخصیت بن مبارک همخوانی ندارد. در واقع انتصاب بن مبارک، تحت فشار بیگانگان صورت گرفته است.
کنگره خلق و احزاب ائتلاف ملی نیز همین رویکرد را اتخاذ کردند و تصمیم رییس جمهور یمن را به مثابه نقض توافقنامه دانستند و تاکید کردند که بن مبارک فاقد بایسته هایی است که بر سر آن ها در توافقنامه، تفاهم شد.
مخالفت با این تصمیم رییس جمهور یمن، از حد احزاب و جریان ها فراتر رفت و به میان افکار عمومی و مردم نیز سرایت کرد به طوری که مردم در خیابان فرودگاه اعتصاب خود را ادامه دادند و تهدید کردند اگر مطالبات آن ها برآورده نشود، به اقدامات انقلابی ِ بیشتری دست خواهند زد.
"عبدالرب المرتضی" رییس کمیته حقوقی جنبش های اعتراضی به شبکه العالم گفت: همان طور که انقلاب، در همه مراحل پیروز شد، در این مرحله نیز قادر به پیروزی است. تصمیم رییس جمهور، ما را متوجه کرد که همچنان نیازمند اقدامات انقلابی هستیم.
انتصاب بن مبارک به عنوان نخست وزیر، بار دیگر، بحران را به یمن برگرداند، زیرا این شخص، از شخصیت های نزدیک به رییس جمهور است و تاکنون هیچ سمتی جز دبیرکلی کنفرانس گفت وگوی ملی نداشته است.
ظاهرا رییس جمهور یمن، هنوز پیامدهای تصمیم خود را درک نکرده است، اما سیاستمداران بر این باورند که این تصمیم به دستور بیگانگان صورت گرفته است به ویژه که این تصمیم پس از دیدار دوجانبه عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن، با سفیر آمریکا صورت گرفت.
08-18:37
26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها