ناتوانی مخالفان سوری در انتخاب نخست‌وزیر خودخوانده

ناتوانی مخالفان سوری در انتخاب نخست‌وزیر خودخوانده
دوشنبه 21 مهر 1393 - 23:01

کشمکش‌های سیاسی میان عربستان و قطر، انتخاب سرکرده جدید برای دولت موهوم "ائتلاف مخالفان سوریه" را بار دیگر به شکست کشاند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شرکت کنندگان در هیات عمومی ائتلاف مخالفان سوریه در استانبول تاکید کردند که تنش ها بر این نشست حاکم بود. دو شخصیت برای تصدی این منصب رقابت می کردند؛ یکی از آنها ولید زعبی نامزد نزدیک به عربستان و دیگری احمد طعمه از افراد نزدیک به قطر است. دوحه اشاره کرد که در صورت عدم انتخاب طعمه کمکهای مالی را قطع خواهد کرد. این نشستها سه روز دیگر نیز تمدید شد تا شاید طرفها به توافقی دست یابند.

می بایست انتخاب رییسی جدید برای آنچه که موسوم به دولت موقت است، روز گذشته در پایان نشستهایی که از روز جمعه آغاز شده بود، صورت گیرد؛ اما اختلافات مانع از این امر شد و نشستها سه روز دیگر تمدید شدند.

شرکت کنندگان در نشستهای هیات عمومی ائتلاف مخالفان سوریه تصریح کردند که با توجه به تنش های حاکم بر این دیدارها، هیچ نتیجه ای از این نشستها حاصل نشده است. 

آنها اظهار داشتند که احمد جربا رییس سابق ائتلاف که از شخصیتهای نزدیک به عربستان سعودی است، از ولید زعبی حمایت می کند؛ قطر نیز به شرکت کنندگان اطلاع داد که اگر احمد طعمه انتخاب نشود، هیچ کمک مالی جدیدی به ائتلاف ارائه نخواهد کرد.

دولت سابق به ریاست احمد طعمه در ماه ژوئیه گذشته، با تحریک های عربستان، به سبب اختلافات میان طعمه و هادی البحره رییس ائتلاف مخالفان از کار برکنار شد؛ البحره مورد حمایت عربستان است؛ اختلافات بر سر آنچه است که ریاست ائتلاف آن را تسلط اخوان المسلمین بر دولت دانست.

از زمان اعلام تشکیل ائتلاف مخالفان در نوامبر 2012 در قطر، این ائتلاف شاهد کشمکشهایی میان عربستان و قطر بود؛ این دو کشور از همان ابتدا از طرفهای حامی گروههای مسلح در سوریه به شمارمی آمدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها