اختلاف بر سر مشارکت بسیج مردمی در آزادسازی الانبار

جمعه 11 ارديبهشت 1394 - 13:54

نبرد آزادسازی الانبار درغرب عراق و موضوع مشارکت یا عدم مشارکت نیروهای داوطلب مردمی دراین نبرد برای به دست گرفتن کنترل مواضع راهبردی، جنجال و اختلاف نظر زیادی به پا کرده که همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، در شرایطی که خطر ناشی از گروه تروریستی داعش اقتضا می کند که عراقی ها تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند و برای آزادسازی بقیه شهرهای عراق موضع خود را تقویت کنند، دو گروه شامل مخالفان و مخالفان مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در نبرد آزادسازی الانبار به وجود آمده اند.

عشایر استان الانبار با درک خطر داعش، تمایل خود را برای مشارکت نیروهای داوطلب مردمی درآزادسازی الانبار اعلام کرده اند و معتقدند که تاخیر و سهل انگاری جایز نیست و هماهنگی با نیروهای امنیتی برای مقابله با عناصر تروریسم به ضرورتی آشکار تبدیل شده است.

فرمانده پلیس شهر رمادی نیز که از موافقان مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی الانبار است، براین خواسته تاکید کرده است.

"نعیم العقود" شیخ عشایر البونمر و "حمید الهایس" رئیس شورای نجات الانبار نیز از جمله موافقان مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در نبرد آزادسازی الانبار هستند.

اما سردسته مخالفان مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در نبرد آزادسازی الانبار، بخشی از اعضای شورای استانداری و نیز سیاستمدارانی مانند صباح كَرْحُوتْ و أحمد أبو ريشه هستند که گمان می رود از سوی لابی های عراقی که درحال حاضر در امان پایتخت اردن حضور دارند، حمایت می شوند. این جریان تحت نظر آمریکا، با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی برای آزادسازی الانبار مخالف است.

افزون براین موضع جدی، توافقی مبنی بر تجهیز عشایر به سلاح از سوی اردن است که "اسامه النُجَيفی " معاون رئیس جمهوری عراق نیز در سفر خود به امان به همراه سلیم الجبوری و صالح المطلَك  آن را اعلام کرده است و این موضع با اتهام زنی برخی از سیاستمداران به دولت عراق مبنی بر قرار ندادن سلاح در اختیار عشایر و اهالی استان الانبار هماهنگ است.

اما مسئولان امنیتی رسمی عراق، اتهامات وارده به بغداد را قاطعانه رد و تاکید کردند که تجهیز عشایر و اهالی استان الانبار به سلاح از سال 2006 شروع شده است و همین مساله، ضامن تامین امنیت الانبار و عشایر بوده است ولی با این حال، هدف مطلوب حاصل نشده است.

مسئولان رسمی عراق اعلام کرده اند که بخش عمده این سلاح ها یا رایگان به داعش تحویل داده شده و یا به این گروه یا دیگر گروه های افراطی فروخته شده است.

دولت عراق نیز اعلام کرده است که تلاش هایی از سوی برخی از سیاستمداران برای ایجاد موضعی مخالف با دولت و اقدامات آن انجام شده است و همین مواضع، باعث شده است که داعش کنترل شش شهر اصلی دراستان الانبار در غرب عراق را در دست بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها