درخواست بارزانی از واشنگتن برای تجهیز کردها به سلاح

درخواست بارزانی از واشنگتن برای تجهیز کردها به سلاح
شنبه 19 ارديبهشت 1394 - 10:56

العالم - رئیس منطقه کردستان عراق از آمریکا خواست تا نیروهای پیشمرگه کرد را بدون گرفتن مجوز از دولت مرکزی بغداد به سلاح تجهیز کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مسعود بارزانی گفت که دولت بغداد به توافق امضا شده در سال 2007 میان ستادهای مشترک ارتش آمریکا و عراق و منطقه کردستان مبنی بر تجهیز نیروهای پیشمرگه کرد از سوی بغداد با سلاح های تحویل گرفته شده از آمریکا پایبند نبوده است.

بارزانی در پایان سفر یک هفته ای خود به آمریکا درجمع خبرنگاران گفت که " در نهایت ، نیروهای پیشمرگه کرد ، حتی یک فشنگ یا یک سلاح هم از بغداد دریافت نکردند".

این مسئول کرد، بدون هیچ انتقادی از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و معاون وی " جو بایدن" که با آن ها دیدار کرده و از عمل به قراردادهای تسلیحاتی برای تحویل سلاح هایی به ارزش چندین میلیارد دلار به بغداد طفره رفته اند، از " دوستان کنگره " بابت پیش نویس قانونی که واشنگتن را به تجهیز مستقل کردها به سلاح ملزم می کند، تشکر کرد.

وی گفت " موضع ما تغییر نکرده است و ما بر لزوم تحویل سلاح به نیروهای پیشمرگه تاکید داریم".

" ليندسی گراهام " سناتور جمهوری خواه که در تهیه پیش نویس مذکور مشارکت داشت، گفت " نیروهای پیشمرگه کرد ، مورد اعتمادترین ، شرکای نظامی واشنگتن درعراق به شمار می آیند.

بارزانی با بیان اینکه اولویت اول منطقه کردستان عراق درزمان حاضر، مبارزه با داعش است، از تصمیم خود برای برگزاری همه پرسی درباره استقلال منطقه کردستان عراق در سال جاری یا سال آینده خبر داد.

وی گفت هم و غم روزمره ما ، مبارزه با تروریست ها است و این از نظر ما، بدان معناست که از الان نمی توانیم درباره همه پرسی سخن بگوییم و برای آن برنامه ریزی کنیم ، اولویت ما ، شکست دادن داعش است ، اما این بدان معنا نیست که ما برای همیشه منتظر خواهیم ماند.

بارزانی تاکید کرد خواسته بغداد برای عقب نشینی نیروهای پیشمرگه کرد از شهر نفت خیز کرکوک وارد نیست اما نیروهای کرد آماده نبرد در کنار نیروهای عراقی برای بازپس گیری موصل از سلطه عناصر تندرو است.

درهمین حال وزیر جنگ آمریکا پس از دیدار با مسعود بارزانی تاکید کرد؛ پنتاگون با لایحه پیشنهادی کنگره برای ارسال مستقیم سلاح به منظور تجهیز نیروهای اعراب سنی و کُرد مخالف است.

سایت وزارت جنگ آمریکا از دیدار مسعود بارزانی با مقام های ارشد این وزارت خانه از جمله آشتون کارتر وزیر دفاع و مارتین دمپسی، رییس کل ستاد نیروهای مسلح آمریکا خبر داد و تاکید کرد که طرفین درباره مسائل مختلف از جمله نبرد با داعش گفتگو کرده اند.

این دو مقام ارشد پنتاگون پس از دیدار با رییس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس خبری به سوالات مختلف درباره این دیدار پاسخ دادند.

کارتر و دمپسی بر تعهد آمریکا برای کمک به دولت عراق و سایر متحدان در تحمیل شکست به داعش تاکید کردند.

وی درباره دیدار با بارزانی گفت: در این دیدار آخرین پیشرفتها در جنگ با داعش مورد بحث قرار گرفت. من بازپس گیری بخش از مناطق از دست داعش را به وی تبریک گفتم.

وزیر دفاع آمریکا افزود: اطلاع دارم برخی در کنگره به دنبال دور زدن دولت مرکزی عراق و ارسال مستقیم سلاح برای نیروهای کُرد و اعراب سنی عراق هستند. اما وزارت دفاع با این اقدام مخالف است.

کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا هفته گذشته لایحه ای برای ارسال مستقیم سلاح به میزان حداقل 178 میلیون دلار برای نیروهای کُرد و اعراب سنی عراق تصویب کرد.

پربیننده ترین خبرها