بازداشت چند خبرنگار انگلیسی در قطر

بازداشت چند خبرنگار انگلیسی در قطر
چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394 - 12:46

مسوولان قطري چند خبرنگار انگلیسی را به دلیل تلاش برای تهيه گزارشی از اوضاع معيشتي كارگران خارجي، به مدت بيش از 24 ساعت بازداشت كرد.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه خبري شبكه العالم به نقل از خبرگزاري فرانسه، مسوولان قطري بيش از 24 ساعت تيم خبرنگاران شبكه تلويزيوني "بي بي سي" را كه براي تهيه گزارش از وضعيت كارگران شاغل در ساخت ورزشگاه هاي جام جهاني سال 2022 ميلادي در قطر آمده بودند، بازداشت كرد.

مارك لوبل خبرنگار "بي بي سي" مستقر در دبي گفت كه به همراه سه همكارش هنگام تلاش براي تصوير برداري از گروهي از كارگران نپالي در آغاز ماه جاري ميلادي بازداشت شد.

طی هفته های اخیر، اين سومين باري است كه مسوولان قطري خبرنگاراني را كه درحال تهيه گزارش از وضعيت معيشتي كارگران خارجي هستند، بازداشت مي كنند.

در مارس گذشته، خبرنگار يك شبكه آلماني و همكارانش هنگام تصوير برداري از منطقه اي در شهر دوحه كه كارگران زيادي در آنجا زندگي مي كنند، بازداشت شدند.

بازداشت خبرنگاران درحالي است كه قطر در تلاش براي تقويت بخش روابط عمومي خود به منظور پاسخ به انتقاد هاي بين المللي درخصوص سياست هايش در قبال كارگران خارجي است.

لوبل گفت كه وي و سه همكارش بيش از 24 ساعت در بازداشتگاه بودند و دو شب را در آن گذراندند و سپس نيز تا يك هفته اجازه خروج از قطر را نداشتند.

هيچ اتهامي به این خبرنگاران وارد نشده، اما تجهيزات آنها مصادره شده و تاكنون بازپس داده نشده است.

وي درباره جزئيات بازداشتش گفت: ناگهان هشت خودروي سفيد رنگ، خودروي ما را احاطه و ما را به كنار خيابان هدايت كردند. 12 نيروي امنيت در مسير ما را بازرسي كردند و وقتي مي خواستيم حرف بزنیم به ما پرخاش كردند. تجهيزاتمان را گرفتند و ما را به مقر خود بردند.

لوبل گفت: در مركز پليس اصلي شهر دوحه، ماموران اطلاعاتي به طور جداگانه ما را بازجويي كردند؛ يعني من و تصوير بردار و مترجم و راننده را. روشن است که بازجويي آنها خصمانه بود.

در همین حال سيف آل ثاني، مسوول دفتر اطلاع رساني دولت قطر، در حالی لوبل را به نقض قوانين قطر و سوء استفاده از موضوع كارگران متهم كرد که شبكه تلويزيوني "بي بي سي" در بيانيه اي اعلام كرد: مسوولان قطري ادعاهاي ضد و نقيض براي توجيه بازداشت تيم خبرنگاران ارايه كردند كه همه آنها از سوي اين تيم رد شد. اين شبكه از مسوولان قطري خواست تا توضيح كاملي بدهند و تجهيزات مصادره شده را بازگردانند.

نيكولاس ماك گيهاس، پژوهشگر سازمان ديده بان حقوق بشر، نيز در صفحه تویتر خود نوشت كه بازداشت خبرنگاران "بي بي سي"، اثري بسيار منفي بر اقدامات قطر براي بهبود وجهه اش مي گذارد.

تا کنون شمار زیادی از نشریه ها و پایگاه های خبری گزارش های متعددی از شرایط وخیم وضعیت کارگران خارجی در قطر ارایه داده اند همچنین سازمان های بین المللی متعدد دراین خصوص واکنش نشان داده اند ازجمله دبیرکل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، قطر را به بیگاری کشیدن از کارگران متهم و اعلام کرده است که هنوز برخورد غیرانسانی تر قطر با کارگران فاش نشده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها