ناتوانی عربستان دریمن آن را پای میزمذاکره کشاند

ناتوانی عربستان دریمن آن را پای میزمذاکره کشاند
چهارشنبه 25 آذر 1394 - 09:25

العالم - یک کارشناس فرانسوی گفت: ناتوانی عربستان و همپیمانان آن در حوزه خلیج فارس برای جنگیدن در سه جبهه (سوریه، عراق و یمن) آنها را درباره مناقشه یمن به پای میز مذاکره کشانده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه پنجم تلویزیون فرانسه در گزارشی در خصوص اوضاع یمن خاطرنشان کرد، آتش بس بشردوستانه ای که در یمن از صبح روز سه شنبه به اجرا گذاشته شده، به نظر می رسد که هنوز شکل جدی به خود نگرفته، زیرا در همان روز هفت نفر دیگر در گلوله باران یمن کشته شدند.

در همین حال نماینده دو طرف درگیر در جنگ یمن مذاکرات خود را در ژنو سوییس با هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به این جنگ آغاز کرده اند.

پیدا شدن راهکاری برای حل جنگ یمن از آنجا اهمیت دارد که اوضاع انسانی در این کشور اکنون به شدت بحرانی شده است، به طوری که 80 درصد مردم برای ادامه زندگی به کمک های بشردوستانه وابسته هستند.

ریما کمال سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن، سازمان غیردولتی انساندوستانه ای که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوئیس است، در این باره می گوید از زمانی که بحران یمن آغاز شده است ما بیش از 100 حمله هوایی به بیمارستان ها و مراکز مراقبتی این کشور را ثبت کرده ایم. نتیجه آنکه حتی بیمارستان ها نیز در یمن امن نیستند.

دکتر منصور، پزشک یمنی، نیز در این باره خاطرنشان کرد، اوضاع دارو و درمان در کشور بسیار بحرانی است. دارو و امکانات درمانی وجود ندارد، از نظر تامین آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز وضعیت بحرانی است و کشور در آستانه ورود به یک فاجعه است.

این فاجعه از همین حالا برای دو میلیون و 300 هزار نفر از مردم یمن که در کشور خودشان آواره اند، آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، 21 میلیون نفر یعنی حدود 80 درصد از جمعیت این کشور برای ادامه زندگی وابسته به کمک های بشردوستانه هستند.

یک هشتم کودکان زیر پنج سال یمن نیز با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند که نسبت به سال 2014 سه برابر بیشتر است.

سلیمان زغیدور، کارشناس فرانسوی جهان اسلام و مسائل آفریقا، در بررسی و واکاوی شرایط سیاسی، نظامی و اجتماعی حاکم بر یمن و این که چرا بحران این کشور تا این حد شدت یافته است، خاطرنشان کرد، علت ادامه این بحران قبل از هر چیز به آرایش و طرز قرارگیری این کشور از نظر جغرافیایی بر می گردد.

یمن از همه کشورهای شبه جزیره عربستان پرجمعیت تر و در عین حال فقیرترین کشور این منطقه است. در واقع یمن کشوری فقیر با جمعیتی بالا است که به کشورهای ثروتمند منطقه تکیه زده است. بنابراین اگر این کشور با این جمعیت توانسته است پابرجا بماند به خاطر کمک هایی است که یمنی های مقیم کشورهای شبه جزیره عربستان به کشورشان می فرستند. هم اکنون دو میلیون یمنی در عربستان سعودی زندگی می کنند. همین امر باعث شده است تا یمن هم خیلی بی ثبات و هم در مقابل دخالت های خارجی خیلی نفوذ پذیر شود.

اما این باعث نمی شود که مشکلات به جای مانده از انقلاب های بهار عربی در این کشور ادامه نداشته باشد.زیرا مشکلات بهار عربی در یمن نیز نمود خود را نشان داد. با این توضیح که مردم علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح به خیابان ها ریختند. با وجود تیراندازی ارتش به سوی معترضان ، مردم حاضر نشدند مانند آنچه که اکنون در سوریه شاهد آن هستیم وارد دور خشونت ها شوند به همین علت هم بود که جایزه صلح نوبل به یک کنشگر یمنی اعطا شد.

اما به محض آنکه دیکتاتور یمن از قدرت کناره گیری کرد و انصارالله و گروه های انقلابی بر آمده از مردم تقویت شده و مقابل دخالت های عربستان و قدرت های خارجی ایستادند و رییس جمهور تحمیلی قدرت های خارجی مجبور به استعفا شد، یمن گرفتار طوفان افراطی گری عربستان سعودی شد.

آل سعود که در شمال، جایگاه خود را در عراق متزلزل می دید، این بار نمی خواست در جنوب خاک کشورشان، نفوذشان را در یمن نیز از دست بدهند به همین علت ائتلافی با مشارکت 10 کشور عربی که در میان آنها ثروتمندترین کشورهای عربی هم هستند برای بمباران روزانه یمن تشکیل دادند.

اما این بمباران جز ویرانی یمن، ویرانی موزه ها، بیمارستان ها، میراث باستانی و فرهنگی یمن و آواره کردن هزاران نفر نتیجه دیگری نداشت.

بنا بر گفته سلیمان زغیدور،کارشناس جهان اسلام و مسائل آفریقا، عربستان سعودی و متحدانش در کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به آنکه در بحران سوریه و عراق گرفتار شده اند، نمی توانند در جبهه سومی خود را گرفتار کنند. به همین علت، توافق کرده اند که با ایرانی ها و آمریکایی ها به مناقشه یمن پایان دهند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها