ارجاع حکم "جاسوسی برای قطر" به مفتی مصر

ارجاع حکم
شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 23:07

العالم ـ دادگاه مصر حکم 6 تن از متهمان از جمله 4 روزنامه نگار در پرونده "جاسوسی برای قطر" را جهت کسب نظر شرعی درباره اعدام آنها، به مفتی مصر ارجاع داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نام محمد مرسی در میان متهمانی که حکمشان به مفتی مصر احاله شد، نیامده است.

به نوشته "بی بی سی"، دادگاه مصر تاریخ 18 ژوئن را زمان اعلام حکم تمام متهمان تعیین کرد که تعداد آنها بالغ بر 11 نفر است.

6 متهمی که حکم آنها به مفتی ارجاع داده شد، 4 روزنامه نگاری هستند که در شبکه الجزیره و پایگاه اینترنتی"رصد" فعالیت می کردند واین علاوه بر یک استاد دانشگاه و مهماندار هواپیماست.

نظر مفتی مصر فقط در حد ارائه مشورت صرف است، به گونه ای که دادگاه می تواند به آن عمل کند یا آن را نادیده بگیرد.ورأي المفتي يكون استشاريا يمكن للمحكمة أن تأخذ به أو تتجاهله.

از بارزترین متهمان در این پرونده، احمد عبدالعاطی مدیر دفتر مرسی در دوران ریاست جمهوری اش، امین عبدالحمید منشی سابق ریاست جمهوری، علاء عمر محمد سبلان ـ تبعه اردنی ـ تهیه کننده برنامه ها در شبکه الجزیره و ابراهیم هلال سردبیر سابق شبکه الجزیره است.

این افراد به "افشای گزارشهای دستگاه اطلاعات عمومی و جنگی و نیروهای مسلح و اداره امنیت ملی در وزارت کشور و سازمان نظارت اداری برای دستگاه اطلاعات قطر و شبکه الجزیره متهم هستند؛ گزارشاتی که حاوی اطلاعات و اسنادی درباره نیروهای مسلح و محل حضور آنها و سیاستهای کلی کشور هستند تا بدین ترتیب به مسایل جنگی و سیاسی و دیپلماسی و اقتصادی و منافع ملی کشور لطمه وارد کنند".

محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر در پرونده "فرار از زندان وادی نطرون" به اعدام  محکوم شد، همچنین در پرونده جاسوسی برای جنبش حماس به 25 سال حبس و در پرونده حمله به تظاهرکنندگان در مقابل کاخ الاتحادیه به 20 سال حبس محکوم گشت. وی از متهمان پرونده جاسوسی برای قطر نیز است. اما تمام این احکام نهایی نیستند و تیم وکلای دفاع از محمد مرسی به آنها اعتراض کردند.

محمد مرسی نخستین رییس جمهور منتخب مصر بود که پس از گذشت یک سال از حکومتش، ارتش مصر در ژوئیه سال 2013، وی را برکنار کرد.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها