تعامل رسانه های جبهه مقاومت، یک الزام مستمر

تعامل رسانه های جبهه مقاومت، یک الزام مستمر
يکشنبه 13 تير 1395 - 19:39

موضوع آزادی و آرمان فلسطین، نقطه عطف و اشتراک ملت های مسلمان است. این موضوع به یکی از برنامه های روتین و همیشگی شبکه های آزادیخواه و رسانه های جبهه مقاومت تبدیل شده است. در این میان، رسانه های ملی همسو با رسانه های جبهه مقاومت، سعی در افشای چهره واقعی رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین داشته و دارد.

برعکس رسانه های جبهه مقاومت، بسیاری از رسانه‌های غربی، عربی، عبری در سال های اخیر سعی داشته‌اند با انواع تاکتیک‌های رسانه‌ای، توجه کشورهای اسلامی را از بیت المقدس به عنوان قطب نمای جهان اسلام به سمت داخل کشورهای اسلامی و درگیری های موجود در آن معطوف کنند.
رسانه ملی و به طور اختصاصی شبکه العالم به عنوان یکی از شبکه‌های جبهه مقاومت همیشه تلاش داشته با این توطئه رسانه‌ای مقابله کند و جهت قطب نمای توجه مسلمانان و بلکه افکار عمومی جهانیان را به سوی فلسطین نگاه دارد.
تعامل و همگرایی میان رسانه‌ای جبهه مقاومت با رسانه ملی بخصوص شبکه‌های برون مرزی عرب زبان با موضوع فلسطین بسیار خوب و امیدوارکننده است.
امروزه نوع گفتمان در میان دولت‌ها و ملت‌های منطقه در قبال رژیم صهیونیستی وجود دارد، یکی گفتمان حاکم و دیگری گفتمان غالب. گفتمان حاکم مربوط به موضع رسمی برخی حاکمان کشورهای عربی و غیرعرب منطقه است که در تلاشند سیاست سازش با رژیم صهیونیستی را بسط دهند و قطار عادی سازی روابط با این رژیم را سرعت بخشند. گفتمان غالب مربوط به افکار عمومی آنهاست که برخلاف تبلیغات و ترویج رسمی روند عادی سازی روابط، مخالفتی آشکار با هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی دارند. رسانه های جبهه مقاومت همواره با تولید خبر، مستند و تحلیل های محتوایی به گفتمان غالب کمک کرده اند. این دوگانگی را باید مرهون عملکرد رسانه های جبهه مقاومت دانست. در حالی که رسانه های مروج گفتمان حاکم، دارای بیشترین پشتیبانی ملی و تجهیزاتی هستند. رسانه‌های جبهه مقاومت با کمترین امکانات توانسته اند روی افکار عمومی تاثیر قابل توجهی گذاشته و علیه رژیم صهیونیستی روشنگری کنند. به عنوان نمونه‌ای از موفقیت رسانه‌های جبهه مقاومت می‌بینیم، وقتی ترکیه با رژیم صهیونیستی توافق نامه سازش امضا می‌کند، حتی برخی مسئولان حماس و بسیاری از نخبگان جهان اسلام به این اقدام ترکیه اعتراض کردند.
با حلول ماه مبارک رمضان، خبرنگاران و برنامه سازان شبکه العالم برای تهیه گزارش، خبر و دریافت نظر و مواضع مسئولان رسمی، علما، روسای احزاب و مردم عادی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بسیج شدند. در این مدت بیش از صد مورد اعلام موضع از نخبگان‌، سیاستمداران و اندیشمندان مسلمان علیه رژیم صهیونیستی و مخالفت با روند سازش برخی حاکمان کشورهای منطقه با این رژیم تهیه و آماده پخش شد.
امسال نیز تهیه گزارش های مستند و خبری و اعلام مواضع تنها به شخصیت های مسلمان منوط نشد و گزارش های قابل توجهی از برخی نمایندگان پارلمان اروپا، شخصیت ها، احزاب و سازمان های مردم نهادی که با رژیم صهیونیستی دارای زاویه هستند، تهیه و پخش شد. همچنین تعدادی کلیپ و میان برنامه تولیدی با موضوع قدس و فلسطین تهیه شد. تعداد گزارش های امسال چنان زیاد شد که در هفته منتهی به روز قدس برخی برنامه ها تنها به یک بار پخش بسنده کردند تا گزارش های خبری و تولیدی بیشتری روی آنتن العالم برود. به عنوان نمونه یکی از برنامه های موفق این شبکه‌، مقایسه مواضع و سخنان امسال برخی سران و حاکمان کشورهای اسلامی با سیاست‌ها و رویکردهای سال های گذشته آنها در موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی بود، مستندی که چرخش برخی حاکمان و شخصیت‌های عربی را به سمت سازش با آن رژیم بروشنی نمایش می‌دهد.

 دکتر سیداحمد سادات - مدیر شبکۀ العالم

پربیننده ترین خبرها