سفر اردوغان به پاکستان و تعطیلی 130 مدرسه گولن

سفر اردوغان به پاکستان و تعطیلی 130 مدرسه گولن
پنج‌شنبه 27 آبان 1395 - 18:49

العالم- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در شرایطی وارد پاکستان شد که مقام های اسلام آباد تحت تاثیر درخواست های آنکارا، 130 مدرسه خارجی متعلق به فتح الله گولن را در کشورشان تعطیل کردند.

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، یک روز قبل از ورود رجب طیب اردوغان به اسلام آباد، وزارت کشور پاکستان برای جلب نهایت رضایت دولت ترکیه، دستور اخراج تمام پرسنل تُرک تبار مدارس پاک-تُرک در پاکستان را صادر کرد؛ مدارسی که بنا بر ادعای آنکارا، 'فتح الله گولن'، متهم اصلی کودتای نافرجام ترکیه در مدیریت آن نقش دارد.

رئیس جمهوری ترکیه در فرودگاه آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران، با مسرت بخش توصیف کردن خبر تعطیلی مدارس پاک-ترک، آن را نشان دهنده اهمیت این موضوع برای پاکستان دانست و ابراز امیدواری کرد که کشورهای دیگر هم در این موضوع مشارکت کنند.

رجب طیب اردوغان در ملاقات با رئیس جمهوری و نخست وزیر و سخنرانی در پارلمان پاکستان مدعی شد که 'سازمان تروریستی فتح الله گولن' تهدیدی برای امنیت پاکستان است.

وی گفت: ترکیه به تمام کشورهای دوست خود هشدار می دهد که سازمان تروریستی فتح الله گولن مستقر در آمریکا، تهدیدی برای تمام کشورهای دوست آنکارا است.

بدنبال تصمیم پاکستان برای تعطیلی مدارس پاک-ترک ، پرسنل این مدارس به دادگاه عالی اسلام آباد شکایت کردند اما این دادگاه با رد این شکایت، اعلام کرد که این افراد باید خواسته خود را نزد وزارت کشور ببرند.

منابع ترکیه ای می گویند فتح الله گولن مخالف دولتمردان حاکم برآنکارا با تمکن مالی شخصی اقدام به راه‌اندازی سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از دهه ۷۰ میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند.

امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به «جنبش گولن» معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا - عمدتاً ترکیه‌ای- اداره می‌شود. گمانه زنی در مورد تعداد افراد حاضر در این بنیاد بزرگ متفاوت است، اما چند صد هزار تا ۴ میلیون نفر به عنوان همکاران این پروژه بزرگ بین‌المللی ذکر شده است. افراد همکار در این بنیاد عمدتاً دانش آموزان، معلمان، تجار، روزنامه نگاران و افراد تحصیل کرده در زمینه‌های مختلف هستند.

پربیننده ترین خبرها