دی‌میستورا: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

دی‌میستورا: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد
جمعه 6 اسفند 1395 - 06:52

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است.

العالم - اروپا

الیوم استفان دی میستورا که در جلسه افتتاحیه دور جدید مذاکرات ژنو سخنرانی می کرد گفت: سروران گرامی! از اینکه در جلسه افتتاحیه شرکت کرده اید و به این سخنرانی آغازین که من به نمایندگی از دبیر کل سازمان ملل متحد انجام می دهم گوش فرا می دهید متشکرم. و به شما که در کاخ ملل، مقر سازمان ملل متحد در ژنو حاضر شده اید خوش آمد می گویم. این جا جایی بوده که شاهد لحظات تاریخی بسیاری بوده است و من امیدوارم که در آینده وقتی این روزها را به یاد می آورید و به خود بگویید درست در این مکان بود که سوری ها سفر دشوار و طولانی خود را برای دستیابی به صلح آغاز کردند.

وی ضمن تشکر از اعضا و نمایندگان کشورها و گروه های مختلف به خاطر حضورشان در ژنو، ادامه داد: ملت سوریه به پایان دادن درگیری  نیاز مبرم دارد و شما نخستین کسانی بوده اید که این مطلب را به ما گوشزد کرده اید.

دی میستورا گفت: سوری ها منتظر آن هستند که به درد و رنج های شان پایان داده شود. آن ها منتظر این رؤیا هستند، آن ها به دنبال خروج از این کابوس هستند، به دنبال راه حلی هستند که آن ها را به زندگی و آینده ای طبیعی و عزتمندانه سوق دهد. ملت سوریه یک ملت ریشه دار است و به دنبال آینده ای است که در آن به خواسته های قانونی اش پاسخ مثبت داده شود.

همگان می دانند و  مدت هاست که می دانند راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد، تنها راه حل، راه حل سیاسی است.

این حقیقتی است که از شش سال پیش که درگیری ها در سوریه آغاز شد، وجود داشته است و همچنان این واقعیت وجود دارد و خواهد داشت.

امروز به تیم من دو خانم سوری از جامعه مدنی افزوده شده اند که این دو خواهان صلح هستند. این دو خانم نماینده تمامی زنان سوری هستند. این دو بانو آمده اند تا به من، شما و تمام جهان یاداور شوند که سوری ها نیازمند راه حل سیاسی هستند. من تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا مشارکت کامل و فعالانه زنان سوری در این مذاکرات تقویت شود.

ما باید مصلحت سوریه و ملت سوریه را مد نظر خود قرار دهیم و با یکدیگر همکاری کنیم. می دانیم که این مساله، کار آسانی نیست ولی ما باید با کمک یکدیگر جهت توقف ریخته شدن خون سوری ها تلاش کنیم و بکوشیم که سوریه در صلح به سر ببرد و یکپارچگی و حاکمیت ارضی اش حفظ شود.

این فرصت و مسئولیت رسمی شماست. این مسئولیت یک مسئولیت تاریخی است با این هدف که سرنوشت نسل های آتی سوریه با درگیری های خونین و تلخکامی همراه نباشد.

و برای اینکه این کودکان سوری بیش از این شاهد نقض آشکار حقوق بشر نباشند و اینکه شاهد فرار تعداد بیشتری از سوری ها از خانه و کاشانه شان نباشیم و اینکه شاهد آن نباشیم که تروریسم در سوریه ریشه دوانده است.

ما نباید فراموش کنیم که این درگیری پرده ای تیره و تار بر سراسر منطقه و جامعه جهانی افکنده است.

تمایل دارم از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجموعه بین المللی حامیان سوریه تشکر کنم و از مسئولان روسیه و آمریکا که در این جلسه افتتاحیه شرکت کرده اند تشکر کنم. حضور این مسئولان روس و آمریکایی نشانگر تمایل جامعه جهانی به پایان یافتن درگیری در سوریه از طریق راه حل سیاسی است.

سازمان ملل متحد نیازمند حمایت شماست تا بتواند از ملت سوریه برای غنیمت دانستن این فرصت، حمایت کند.

اجازه دهید به نمایندگی از سازمان ملل متحد از کسانی که مذاکرات آستانه را به راه انداختند تشکر کنم.

روسیه، ترکیه، ایران و قزاقستان کمک کردند که توافق آتش بس در سوریه به اجرا در آید.

توافق آتش بس شکننده است با این حال این توافق پابرجاست و باید توجه داشت که این آتش بس پس از ماه ها درگیری برقرار شده است.

این طرح تلاش های ما را نشان می دهد که امروز به آن دست زده ایم و به واسطه آن دریچه ای گشوده شد و این فرصت فراهم شد تا ببینیم آیا مسیر سیاسی برای پیشرفت در مساله بحران سوریه وجود دارد، ما نمی خواهیم این فرصت را از دست بدهیم.  

سازمان ملل متحد همچون بسیاری از شما حمایت فعالانه ای از مذاکرات آستانه به عمل آورد. سازمان ملل متحد بر اجرای آتش بس در گستره ملی تاکید بسیاری داشت.

پس از سال ها درگیری مشخص است که توافق آتش بس با چالش های بسیاری روبرو خواهد بود. باید همگان توافق آتش بس را تقویت کنند بویژه اینکه ما تلاش می کنیم فرایند سیاسی را به راه بیاندازیم.

همانگونه که می دانید، شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن است که به استناد بیانیه ژنو و قطعنامه های شماره های 2118، 2254، 2268، 2336 بحران سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود.

ما به لطف بیانیه های گروه حمایت بین المللی از سوریه مورد حمایت قرار گرفتیم این کمک ها در آنچه امروز به آن دست پیدا کرده ایم سهیم بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همه و به ویژه طرف های سوری را تشویق کرده است که با حسن نیت و بدون پیش شرط در مذاکرات شرکت کنند.

در این چارچوب، قطعنامه 2254 شورای امنیت به طور مشخص سازمان ملل متحد را موظف می کند که نمایندگان دولت سوریه و مخالفان سوری را گرد آورد تا به صورت رسمی بر سر میز مذاکراه بنشیند و در خصوص راه کار انتقال سیاسی آن هم از طریق فرایند سیاسی که سازمان ملل متحد آن را تسهیل می کند اما سوری ها آن را هدایت می کنند، به گفتگو بنشینند.

دولت سوریه اینجاست و قطعنامه شماره 2254 مشخص می کند که چه کسانی از مخالفان، شایستگی حضور در این مذاکرات را دارند. و من بر اساس این قطعنامه طرف های سوری را به این مذاکرات دعوت کرده ام.

طی هفته های اخیر و حتی در ساعت های اخیر، برای این که مخالفان سوری با هیئتی واحد و فراگیر در مذاکرات ژنو شرکت کنند پیشرفت عمده ای حاصل شده است.

ما امیدواریم که گفتگو در این خصوص در میان مخالفان سوری ادامه یابد، اما روشن است که برای این مقصود باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد.

امیدوارم که ما طی مدتی که اینجا هستیم کار را پایان بخشیم یا دستکم پیشرفت حاصل کنیم. این مساله مهمی است و مطالب زیادی وجود دارد که باید در خصوص آن گفتگو صورت گیرد.

قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه کاری روشنی برای ما در نظر گرفته است، و در بردارنده مطالب مشخصی درباره حکومت داری، قانون اساسی، انتخابات و مذاکرات و چگونگی پیشبرد آن، است.

پس از این نشست افتتاحیه، ما باید در خصوص جزئیات مذاکرات و نحوه پیشبرد آن به گفتگو بپردازیم.

از دیروز من بر این نکته تاکید کردم که انتظار وقوع معجزه ندارم ما با ماموریت سختی روبرو هستیم، ما کار آسانی در پیش نداریم، تنش های و مشکلات زیادی وجود دارد، با این حال ما باید تلاش کنیم و توان خود را به کار گیریم.

ما به خوبی می دانیم که اگر بار دیگر شکست بخوریم چه رخ خواهد داد، ما با کشتار بیشتر، درد و رنج بیشتر، فجایع بیشتر، تروریسم بیشتر و آوارگان بیشتر روبرو خواهیم بود.

از این رو تمامی شما را تشویق می کنم که برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کنید. ماموریت ما یک ماموریت آسان نیست ولی به هر حال باید آن را آغاز کنیم، ما می توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم و امیدوارم که آتش بس ادامه یابد.

پربیننده ترین خبرها