ماجرای وساطت ۵ روحانی بین هاشمی و احمدی‌نژاد

ماجرای وساطت ۵ روحانی بین هاشمی و احمدی‌نژاد
شنبه 21 اسفند 1395 - 21:20

«در سال ۸۴ بنده و چهار نفر دیگر از روحانیون مجلس خدمت آیت‌ا... هاشمی رسیدیم تا زمینه این تعامل را بین ایشان و آقای احمدی‌نژاد برقرار کنیم

العالم - ایران

 

ما از آیت‌ا... هاشمی خواستیم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت های انتخاباتی را فراموش کنند و از موضع پدرانه با آقای احمدی‌نژاد برخورد کنند.»

روزنامه آرمان با حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌و‌گو کرده است.

در ادامه گزیده متن این گفت‌وگو را از نظر می گذرانید.

- (مهم‌ترین پیامدهای درگذشت آیت‌ا... هاشمی برای فضای سیاسی ایران): بدون شک فقدان این مجاهد خستگی‌ناپذیر ضایعه‌ای دردناک برای مردم ایران و مقام معظم رهبری بوده است. آیت‌ا...هاشمی همواره کمک بزرگی به سیاستگذاری های کلان کشور و به مسئولان و مقام معظم رهبری بودند و به همین دلیل رحلت ایشان یک اتفاق بزرگ برای نظام و انقلاب اسلامی بوده است.

- در دولت اصلاحات برخی از اصلاح‌طلبان دیدگاه های مناسبی نسبت به آیت‌ا... هاشمی نداشتند اما پس از انتخابات ۱۳۸۴ آنها رابطه نزدیک‌تری با آیت‌ا... هاشمی پیدا کردند و این رابطه تا آخر عمر ایشان ادامه داشت. به همین دلیل از سال ۸۴ برخی از اصولگرایان که عمدتا نیز از نزدیکان احمدی‌نژاد بودند، از دیدگاه های آیت‌ا...هاشمی فاصله گرفتند.

- انتظار ما این بود که از سال ۸۴ به بعد آیت‌ا...هاشمی با توجه به جایگاهی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام و فضای سیاسی ایران داشتند، نقش راهنما و ارشاد کننده را برای آقای احمدی‌نژاد که تازه به ریاست‌جمهوری رسیده بودند، ایفا کنند. شايد از اين راه مي‌شد برخی از رفتارهای احمدی‌نژاد را کنترل کرد. به همین دلیل نیز در سال ۸۴ بنده و چهار نفر دیگر از روحانیون مجلس خدمت آیت‌ا... هاشمی رسیدیم تا زمینه این تعامل را بین ایشان و آقای احمدی‌نژاد برقرار کنیم. ما از آیت‌ا... هاشمی خواستیم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت های انتخاباتی را فراموش کنند و از موضع پدرانه با آقای احمدی‌نژاد برخورد کنند. البته به نظر می‌رسید برخی بی‌اخلاقی‌ها که در طول رقابت های انتخاباتی بین هواداران آیت‌ا... هاشمی و آقای احمدی‌نژاد صورت گرفته بود زمینه های ناسازگارى را بين آقای احمدی‌نژاد و آیت‌ا... هاشمی تقویت کرده بود؛ به نحوى كه ايشان روى خوشى به اين پيشنهاد نشان ندادند.

- آقای احمدی‌نژاد استاندار دولت آیت‌ا... هاشمی بودند و آیت‌ا... هاشمی نسبت به ایشان شناخت داشتند. آیت‌ا... هاشمی در دورانی که آقای احمدی‌نژاد استاندار دولت ایشان بودند، از ایشان رضایت داشتند. حتی در دورانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران بودند نیز بین ایشان و آیت‌ا... هاشمی تعارضی وجود نداشت و روابط مناسبی بین این دو برقرار بود. به نظر می رسد که تعارض اصلی بین آقای احمدی‌نژاد و آیت‌ا... هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ رخ داد و پس از انتخابات نیز تشدید شد.

- اصلاح‌طلبان باید زودتر و قبل از این که برخی اتفاقات رخ بدهد، این کار را انجام می دادند. (دیدار با رهبری) البته از این نکته نیز نباید غافل شد که رابطه برخی از اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری هیچگاه قطع نشد و این افراد همواره به دفتر مقام معظم رهبری رفت‌وآمد می کردند.

- پس از سال ۸۸ اصلاح‌طلبانی که مسیر حرکت خود را از فتنه‌گران جدا کرده بودند، همواره به دفتر رهبری به صورت عمومی و خصوصی رفت و آمد داشتند و دیدگاه های خود را با رهبری در زمینه های مختلف در میان می گذاشتند. به نظر من یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب فاصله اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری شده، فتنه سال ۸۸ است. در نتیجه اگر اصلاح‌طلبان قصد دارند در شرایط کنونی روابط خود را با مقام معظم رهبری نزدیک‌تر کنند، باید دیدگاه های خود را درباره فتنه سال ۸۸ اصلاح و واقعیت های انتخابات ۸۸ را بیان و عنوان کنند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته است. اصلاح‌طلبان باید شجاعت بیان حقایق اتفاقات رخ داده در انتخابات سال ۸۸ را داشته باشند.

- ما از حركت جبهه مردمی انقلاب اسلامی و هر اقدامى كه موجب همگرايى و ائتلاف نيروهاى انقلابى شود حمايت مى‌كنيم. اکثریت اعضای جامعه روحانیت مبارز بر این باورند که جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) می تواند در اردوگاه اصولگرایی، ائتلاف حداکثری برای حضور در انتخابات به وجود بیاورد.

- جامعه روحانیت مبارز منتظر می ماند تا ببیند خروجی كار جبهه مردمی انقلاب اسلامی چه کسی خواهد بود و سپس موضع نهایی خود را در انتخابات آینده مشخص خواهد کرد.

- به نظر من پایگاه رای آقای روحانی نسبت به سال ۹۲ به سه دلیل مهم ریزش داشته است. دلیل نخست این مساله حمایت آیت‌ا... هاشمی از آقای روحانی در سال ۹۲ بود. در آن مقطع زمانی و پس از ورود آیت‌ا... هاشمی به انتخابات یک فضای هیجانی خاصی در کشور شکل گرفته بود که این فضا بعد از رد صلاحیت آیت‌ا... هاشمی و حمايت ايشان به آقای روحانی انتقال پیدا کرد. در نتیجه یکی از عوامل اصلی پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ حمایت آیت‌ا... هاشمی از ایشان بود. در شرایط کنونی آیت‌ا... هاشمی رحلت کرده‌اند و در نتیجه آقای روحانی مهم‌ترین حامی انتخاباتی خود را از دست داده است. از سوی دیگر در شرایط کنونی کشور آن فضای هیجانی پس از رد صلاحیت آیت‌ا... هاشمی وجود ندارد و آقای روحانی باید بتواند روی پای خود بایستد. دلیل دوم عدم وفای به عهد برخی از چهره‌های اصولگرا در رقابت های انتخاباتی سال۹۲ بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ سه نفر از کاندیدای انتخابات با تشکیل ائتلاف به دنبال حمایت از یک گزینه واحد بودند. با این وجود پس از مشخص شدن نتایج نظرسنجی ها این افراد به عهد خود وفا نکردند و حاضر نشدند صحنه انتخابات را ترک کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که بخش هایی از جریان اصولگرایی که به این ائتلاف دل بسته بودند، پس از عدم پايبندى صورت گرفته، هر سه كانديدا را رها کردند و به آقاى روحانى كه يك روحانى با سابقه اصولگرایى بود، پیوستند و در انتخابات از ايشان حمايت كردند. این در حالی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ با شکل گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی، اصولگرایان به احتمال قوى به یک گزینه واحد خواهند رسید. دلیل سوم نیز عملکرد چهار سال گذشته دولت آقای روحانی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در سال ۹۲ مردم شناخت کافی از رویکرد آقای روحانی نداشتند و برنامه های ایشان را نمی‌شناختند. با این وجود پس از چهار سال مردم به خوبی به اهداف، رفتارها و برنامه‌های آقای روحانی پی برده‌اند و به دلیل عملکرد ضعیف در برخی مسائل مانند مسائل اقتصادی و معیشتی، پایگاه رای ایشان نسبت به گذشته ریزش داشته است.»

 

منبع : ایسنا

پربیننده ترین خبرها