انگلیس: هرگز از جبل الطارق نمی‌رویم!

انگلیس: هرگز از جبل الطارق نمی‌رویم!
يکشنبه 13 فروردين 1396 - 19:10

ترزا می نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه تاکید کرد که هیچ گاه اجازه نخواهد داد جبل الطارق برخلاف خواست ساکنان این منطقه، از کنترل لندن خارج شود.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، این مسئله در مذاکرات اولیه برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در کانون توجه قرار گرفته است.

می در گفتگو با فابیان پیکاردو سر وزیر جبل الطارق اعلام کرد: ما هیچ گاه وارد توافقاتی نخواهیم شد که براساس آن، مردم جبل الطارق برخلاف خواسته های به طور آزادانه و دموکراتیک ابراز شده خود، تحت حاکمیت یک کشور دیگر قرار گیرند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است اسپانیا باید با تعمیم هرگونه توافق تجاری بین این اتحادیه و انگلیس به منظور همچنین دربرگرفتن جبل الطارق که یک سرزمین متعلق به انگلیس به مساحت  6.7 کیلومتر مربع واقع در انتهای جنوبی اسپانیا است، موافقت کند.

این بدین معناست که ممکن است اسپانیا جلوی دسترسی جبل الطارق را به هر گونه توافق تجاری بگیرد و سیاستمداران در این منطقه نگران هستند مادرید از حق وتو برای دستیابی به حاکمیت بر این شبه جزیره استفاده کند.

براساس متن گفتگوی تلفنی که توسط دفتر نخست وزیر انگلیس منتشر شد، می به پیکاردو اعلام کرد وی هیچ گاه وارد روند مذاکرات حاکمیتی که جبل الطارق از آن راضی نباشد، نخواهد شد.

می گفت: انگلیس همچنان قاطعانه متعهد به حمایت خود از جبل الطارق، مردم آن و اقتصادش است.

وی افزود: ما به همکاری با جبل الطارق برای دستیابی به بهترین نتیجه احتمالی درباره برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) کاملا متعهد می مانیم و به دخیل کردن کامل آنها در این روند ادامه خواهیم داد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر روز یکشنبه تاکید کرد بر سر این منطقه، چانه زنی نخواهد شد.

جانسون در نشریه ساندی تلگراف نوشت: جبل الطارق، فروشی نیست. نمی توان جبل الطارق را معامله کرد و بر سر جبل الطارق چانه زنی نخواهد شد.

پیکاردو روز جمعه با انتقاد از پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره جبل الطارق، آن را غیرضروری و تبعیض آمیز خواند. وی در بیانیه ای اعلام کرد: این یک تلاش شرم آور توسط اسپانیا به منظور بهره برداری از شورای اروپا برای منافع سیاسی تنگ نظرانه خود است.

ساکنان جبل الطارق در سال 2002 یک همه پرسی در خصوص حاکمیت مشترک با اسپانیا را رد کردند. این شبه جزیره حدود 33 هزار سکنه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها