شرط پوتین برای پذیرش منطقه پرواز ممنوع

شرط پوتین برای پذیرش منطقه پرواز ممنوع
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1396 - 00:59

رییس جمهور روسیه تاکید کرد که طرح ایجاد مناطق امن در سوریه شامل عدم پرواز جنگنده ها بر فراز آن مناطق است؛ به شرطی که هیچگونه فعالیت نظامی در آنها صورت نگیرد.

العالم ـ سوریه

ولادمیر پوتین در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای در شهر سوچی در جنوب روسیه گفت: جزییات بیشتر درباره طرح ایجاد مناطق امن در هنگام تماس میان وزارتخانه های دفاع و هیاتهای اطلاعاتی کشورهایِ ضامن روند آتش بس در سوریه تعیین خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مسکو و آنکارا اتفاق نظر دارند که نزاع در سوریه فقط از راههای سیاسی دیپلماتیک قابل حل و فصل است، بر لزوم تضمین آتش بسی پایدار به منظور فراهم کردن زمینه گفتگوی سیاسی تاکید کرد. 

رییس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که هدف از طرح ایجاد مناطق امن، تثبیت و تقویت آتش بس است.

پوتین ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات فعلی در آستانه و نیز طرفهای درگیر در سوریه تصمیم نهایی درباره مناطق امن را اتخاذ کنند زیرا در نهایت سرنوشت کشورشان(سوریه) فقط به آنها بستگی خواهد داشت.

وی تاکید کرد که روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن روند آتش بس از طرح مناطق امن جمایت می کنند.

رییس جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه "آیا این مناطق مقدمه ای برای تجزیه کشور هستند؟" گفت: ایجاد مناطق امن سبب تحکیم و تقویت مصالحه و آتش بس می شوند. توقف کشت و کشتارها از شرطهای اصلی برای آغاز گفتگوی سیاسی میان طرفهای درگیر است و در نهایت این عملیات سیاسی باید به بازپس گیری وحدت خاک سوریه و تشکیل رهبری واحد برای کشور منجر شود.

پوتین در عین حال تاکید کرد که به رغم ایجاد مناطق امن، مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد. این عملیات، داعش و جبهه النصره را که در لیست تروریسم سازمان ملل قرار دارند و نیز آنهایی که زیر لوای این دو گروه درآمدند، هدف قرار خواهد داد.

وی افزود: نظارت بر پایبندی به آتش بس در مناطق امن موضوع مذاکرات جداگانه است.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها