العربیه: تمجید امیر قطر از ایران و حزب‌الله؛ حمله به عربستان

العربیه: تمجید امیر قطر از ایران و حزب‌الله؛ حمله به عربستان
چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 05:35

خبرگزاری رسمی قطر، بخشهایی از سخنان امیر این کشور را منتشر کرد که در آن تأکید شده بود چون ایران یک قدرت اسلامی است، هیچ عقلانیتی در ادامه خصومت با ایران وجود ندارد اما ساعاتی بعد منابع قطری ضمن نفی انتساب این اظهارات به امیر قطر، مدعی شدند که پایگاه خبرگزاری این کشور هک شده است.

العالم - خاورمیانه

رسانه‌های عربی بامداد امروز چهارشنبه اظهاراتی را به نقل از «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر درباره ایران، رژیم صهیونیستی و آمریکا منتشر کردند. با این وجود خبرگزاری قطر ساعاتی بعد این اظهارات را تکذیب و اعلام کرد که انتساب آن به امیر قطر درست نیست. این خبرگزاری، همچنین، مدعی شد که پایگاهش هک و این سخنان در آن منتشر شده است.

اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی زبان از جمله «العربیه»، شبکه «اسکای نیوز عربی»، «روسیا الیوم» و چند مورد دیگر از این امر حکایت داشت که امیر قطر در اظهارات امروز خود تأکید کرده است: «ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد». تمیم بن حمد آل ثانی همچنین گفته است:‌ «ایران یک قدرت اصلی برای حفظ ثبات در منطقه است».

اما با وجود اینکه منابع قطری با تأکید بر هک شدن پایگاه خبرگزاری این کشور، انتساب اظهارات یاد شده به امیر تمیم بن حمد آل ثانی را تکذیب کرده بودند، شبکه ها و پایگاه های خبری وابسته به عربستان مانند العربیه و الحدث ضمن نفی ادعای قطر دربارۀ هک شدن پایگاه خبرگزاری این کشور، تأکید کردند که فایل صوتی اظهارات امیر قطر در این باره موجود است و به همین دلیل، همچنان در حال پوشش گسترۀ اظهارات جنجالی او هستند.

بنا بر گزارش شبکه «العربیه»، امیر قطر در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به تمایل دوحه برای همکاری با کشورهای همسایه به منظور ایجاد ثبات در منطقه گفته است که قطر به صورت همزمان موفق شده تا هم روابط مستحکمی با آمریکا برقرار سازد و هم با ایران.

وی در ادامه گفت که این حق قطر است که به صورت همزمان روابط خوبی هم با رژیم صهیونیستی و هم با حماس به عنوان نماینده قانونی و مشروع فلسطینیان داشته باشد. امیر قطر تأکید کرد که روابط دوحه و تل‌آویو خوب است و دو طرف مستمراً با هم در ارتباط اند.

تمیم بن حمد آل ثانی، همچنین، از وجود تنش‌هایی میان دوحه و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داده است. امیر قطر با اشاره به مناقشات اخیر در داخل آمریکا بر سر ارتباطات «دونالد ترامپ» با روسیه تأکید کرد که در حال حاضر رئیس‌جمهوری آمریکا با مشکلات و مسائل حقوقی در این کشور مواجه است.

با این وجود در ادامه با ملایم کردن لحن خود گفت، پایگاه هوایی «العدید» قطر که هم مورد استفاده نیروهای هوایی قطر است و هم آمریکا، از دوحه در قبال طمع ورزی های برخی کشورهای همسایه خود حفاظت می‌کند. وی به هیچ اسمی از این کشورهای همسایه اشاره نکرد.

باید اشاره شود که رسانه های عربستانی به شدت این بخش از سخنان امیر قطر را که می گوید: «پایگاه هوایی العدید از دوحه در قبال طمع ورزی های برخی کشورهای همسایه خود حفاظت می‌کند»، مورد توجه قرار داده اند. احتملا این اظهار نظر، با توجه به سابقۀ تنش های میان عربستان و قطر، سعودی ها را به این باور رسانده است که مقصود امیر قطر از «برخی کشورهای منطقه» عریستان سعودی است. در سایۀ چنین برداشتی، رسانه های سعودی حملات سنگینی را علیه قطر و امیر آن آغاز کرده اند.

امیر قطر، در یکی از بخش های جنجالی اظهارات خود، بر خلاف عربستان سعودی که حزب الله را سازمانی تروریستی می داند، این حزب را یک جنبش مقاومت معرفی کرده است.

ساعتی پس از انتشار این سخنان، سازمان تنظیم ارتباطات امارات عربی متحده پایگاه شبکۀ خبری الجزیرۀ قطر را فیلتر کرده است.

پربیننده ترین خبرها