نظر مقام سابق صهیونیست درباره عملکرد ترکیه دراروپا

نظر مقام سابق صهیونیست درباره عملکرد ترکیه دراروپا
سه شنبه 16 خرداد 1396 - 16:42

موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستیی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل می گوید ترکیه در تلاش برای اسلامی کردن اروپاست.

العالم - فلسطین اشغالی

در این گزارش به قلم رافائل آهرن آمده است: یعلون گفت رجب طیب ادوغان رئیس جمهوری ترکیه در تلاش برای استیلای جهانی، به عمد در حال فرستادن موج مسلمانان به اروپا برای اسلامی کردن این قاره است.

او به تایمز آو اسرائیل گفت:‌ اردوغان به عمد در حال اسلامی کردن اروپاست. و مردم این موضوع را نادیده می گیرند. این یک روش اسلامی کردن عمدی است.

وزیر دفاع (جنگ) سابق اسرائیل و رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل همچنین به ابتکار عمل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان اشاره کرد و از رئیس جمهور آمریکا خواست حتی برای دست یابی به توافق نامه نهایی بین دو طرف تلاش نکند.

او گفت در زمان حاضر، جریان های مختلف افراط گرای اسلامی در حال الهام بخشی به هژمونی جهانی است. او همچنین گفت در انتخابات بعدی در اسرائیل برای سمت نخست وزیری شرکت می کند.

وی افزود: اسلام شیعه ایرانی، خلافت اسلامی سنی و اخوان المسلمین تحت رهبری اردوغان قرار دارند. او این اتهام را مطرح کرد که رئیس جمهور ترکیه سالهاست که به جهادگران اجازه داده است از سراسر جهان به سوریه و عراق بیایند و به عنوان قاتلان ماهر به کشورهای خود بازگردند. یعلون می گوید وزیر دفاع یونان سال گذشته به او گفت ترکیه در حال ترغیب به مهاجرت غیر قانونی از کشورهای عربی و اسلامی به یونان است.

یعلون خاطرنشان کرد: اردوغان همانند رهبر اخوان المسلمین عمل می کند و خواهان اسلامی کردن اروپاست. از این رو، زمانی که اروپایی ها از او خواستند این روند را متوقف کند، او از آنها چه چیزی مطالبه کرد؟ این که به ترک ها اجازه داده شود بدون روادید به اروپا سفر کنند. او به ترک هایی که در اروپا زندگی می کنند چه گفت؟ گفت که نرخ زاد و ولد را افزایش دهند و این همان روند اسلامی کردن اروپاست.

او افزود ترکیه علاوه بر این، در حال ارائه کمک های مالی به مساجد و مراکز فرهنگی اسلامی در سراسر اروپا به ویژه در کشورهای منطقه بالکان است. او گفت: اردوغان خواهان هژمونی در اروپاست.

یعلون گفت به نظر می رسد دولت جدید آمریکا در مقایسه با دولت باراک اوباما، به اسرائیل نزدیک تر است.

او گفت: پس از هشت سال شکاف بزرگ بین اسرائیل و آمریکا، ظرفیت هایی برای تغییر این رو ند وجود دارد.

او همچنین از ترامپ به سبب مد نظر قرار دادن ایران به عنوان هسته مشکلات خاورمیانه و نه به عنوان بخشی از راه حل در آن تمجید کرد.

یعلون همچنین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به فساد و تلاش برای تضعیف دموکراسی اسرائیل متهم کرد.

این در حالی است که ترامپ بارها اعلام کرده است نه تنها مصمم به تلاش برای دست یابی به یک توافق نامه صلح بین اسرائیسل و فلسطینیان است، بلکه بر این باور است که امکان دست یابی به این توافق نامه فراتر از تصورات مردم وجود دارد.

او تصریح کرد مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان پیچیده تر از حمایت صرف از راه حل ایجاد یک کشور یا دو کشور است.

او گفت: باید واقع بین باشیم. شکاف بین ما و ابومازن (محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) که در مقایسه با حماس میانه روتر است، زیاد است. او حتی به دست یابی به یک توافق نامه موقت در ارتباط با مرزها که سبب پایان دادن به درگیری ها می شود، تمایلی ندارد. او به روند به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک کشور تمایلی ندارد که هسته اصلی مناقشات محسوب می شود، تمایلی ندارد. موضوع شهرک سازی ها مطرح نیست بلکه موضوع خودداری آنها از به رسمیت شناختن یک کشور اسرائیلی است.

او درباره ترامپ گفت: فکر نمی کنم او در تلاش برای دست یابی به یک توافق نامه دایمی باشد. فکر می کنم او قادر نخواهد بود شکاف بین ما وفلسطینیان را کاهش دهد. دلیل این امر ما نیستیم بلکه دلیلش رویکرد فلسطینیان مبتنی بر رد کردن این موضوع است./منبع : خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها