انفجار خط لوله گاز مصر به اردن و اسرائيل

انفجار خط لوله گاز مصر به اردن و اسرائيل
پنج‌شنبه 19 آبان 1390 - 05:16

به گفته منابع امنيتي مصري و شاهدان، خط لوله انتقال گاز طبيعي مصر به اردن و فلسطين اشغالي، بامداد امروز پنجشنبه نزديک شهر العريش مرکز استان سيناي شمالي منفجر شد

به گزارش خبرگزاري رويترز از العريش، يک منبع امنيتي مصري اعلام کرد شرکت مصري " گاسکو " که اداره اين خط لوله را بر عهده دارد پمپاژ گاز از ايستگاه الميدان را که نزديک محل انفجار قرار دارد متوقف کرد.

اين انفجار در منطقه مزار در فاصله حدود شصت کيلومتري غرب العريش روي داد.

اين شرکت همچنين براي پيشگيري از وقوع انفجارهاي پي در پي در اين خط لوله به علت گرم شدن شديد تاسيسات و کاستن از خسارتهاي ناشي از سوختن گاز، فعاليت مخازن اصلي گاز خود را در ايستگاه بئرالعبد متوقف کرد. به گفته شاهدان، زبانه هاي آتش ناشي از انفجار، در شهر العريش نيز مشاهده شد.

اين هفتمين بار در سال 2011 است که اين خط لوله منفجر مي شود.

در انفجار امروز، لوله اصلي که گاز را از منطقه دلتاي نيل منتقل مي کند منفجر شد.

مصر ماه گذشته پس از تعمير آسيب هاي ناشي از انفجار قبلي، ازسرگيري انتقال گاز طبيعي از طريق اين خط لوله را اعلام کرده بود.

اين کشور همچنين اعلام کرد تدابيري براي محافظت از اين خط در برابر حملات احتمالي در آينده اتخاذ کرده است. صادرات گاز به اسرائيل سالهاست با مخالفت مردم مصر رو به رو است.

مخالفان مي گويند مصر گاز خود را به قيمتي کمتر از قيمت بازار به رژيم اسرائيل مي دهد.

همچنين حسني مبارک رئيس جمهور سابق مصر براي انعقاد قرارداد صدور گاز به اسرائيل، رويه قانوني را که همان تصويب قرارداد در پارلمان مصر است رعايت نکرده است.

بعد از سرنگوني حکومت مبارک در ماه فوريه، سامح فهمي وزير نفت و منابع معدني سابق مصر و شش نفر از مسئولان بخش انرژي اين کشور به اتهام وارد کردن صدها ميليون دلار خسارت به کشور از طريق امضاي اين قرارداد، به دادگاه جنايي فرستاده شدند.

حسني مبارک و يک بازرگان نزديک وي که به اسپانيا گريخته است نيز در اين رابطه متهم هستند.

انفجارهاي پي در پي اين خط لوله مشکلاتي جدي در بخش انرژي اسرائيل ايجاد کرده است که چهل درصد گاز مورد نياز خود را از مصر وارد مي کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها