عراقچی: نقض برجام صورت گرفته اما هنوز تا نقض فاحش فاصله داریم

عراقچی: نقض برجام صورت گرفته اما هنوز تا نقض فاحش فاصله داریم
شنبه 7 مرداد 1396 - 14:26

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم، گفت: وزارت خارجه با پیش نویس طرح مجلس درباره اقدامات آمریکا موافق است.

العالم _ ایران

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از جلسه امروز با اعضای کمیسیون امنیت ملی پیرامون طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، گفت: امروز در خصوص قانون جدید تحریم های آمریکا علیه ایران بحث های خوبی داشتیم و پیرامون ابعاد، تبعات و پیامدهای این قانون آمریکا در جلسه کمیسیون اجماع نظر وجود داشت مبنی بر اینکه اقدام اخیر کنگره آمریکا یک حرکت خصمانه است و حتما جمهوری اسلامی ایران در قبال این مساله اقدام قاطعی را انجام خواهد داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: با پیش نویسی که دوستان مان در کمیسیون امنیت ملی تهیه کرده بودند وزارت امور خارجه کاملا موافق است و ما هم به خصوص به این دلیل که اقدام آمریکا آثار منفی بر اجرای برجام می گذارد با واکنش قاطع ایران در برابر تصویب قانون تحریم های جدید آمریکا موافقیم.

وی اظهار داشت: این اقدام آمریکا نقض مواد ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است. بنابراین حتما نیاز به یک اقدام متقابل از طرف ایران وجود دارد و ما خوشحال هستیم که اجماع کاملی در اعضای کمیسیون و همین طور در مجلس شورای اسلامی پیرامون این مساله وجود دارد.

عراقچی بیان کرد:ان شاءالله پیش نویس این قانون که کلیات آن تصویب شده است هر چه زودتر عملیاتی شود تا ما پاسخ قاطع و جامعی را نسبت به اقدام آمریکا داشته باشیم.

درباره موارد نقض برجام به اعضای کمیسیون مشترک برجام اطلاع رسانی کردیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در جلسه کمیسیون مشترک برجام که اخیرا در وین برگزار شده بود، نسبت به موارد نقض برجام آمریکا از طرف ایران به اعضای آن کمیسیون اطلاع رسانی کامل صورت گرفت، اظهار کرد:تاکنون آقای ظریف چندین نامه به خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نوشته اند و از ایشان خواسته اند که این موارد نقض عهد آمریکا بین تمام اعضای کمیسیون توزیع شود و از نظر ما تمام این موارد در کمیسیون مشترک ثبت شده و کاملا مشخص است.

عراقچی ادامه داد: در بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام این مساله به خوبی مشخص است که کلیه اعضای کمیسیون بر این مساله تاکید دارند که باید کلیه مفاد برجام توسط همه طرف های این موافقتنامه در فضایی سازنده و با حسن نیت اجرا شود و در این راستا اعضای کمیسیون همگی نسبت به موارد مطرح شده از طرف ایران در خصوص نقض عهدهای آمریکا موافق بودند.

هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم

وی افزود: ما موارد نقض عهد آمریکا در قالب برجام را به شورای عالی نظارت بر اجرای برجام گزارش داده ایم، اینکه نقض عهدی صورت گرفته است در آن شکی نیست اما هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم و در مورد پاسخ مقتضی ایران نسبت به این موارد هیات عالی نظارت بر برجام تصمیم گیری خواهد داشت.


معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیدگاه های ما نسبت به آخرین وضعیت برجام و نقض عهدهای صورت گرفته به کمیسیون امنیت ملی مجلس منتقل شده است و در جلسه امروز به طور تفصیلی به آن پرداخته ایم و باید این مساله را مطرح کنم که قانونی که امروز پیش نویس و کلیات آن به تصویب رسید قانون بسیار جامعی است که اقدامات متقابل ایران در برابر آمریکا را در بر می گیرد و در آن اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و امنیتی ایران و همچنین اتباع ایرانی که از اقدامات اخیر آمریکا متضرر می شوند، دیده شده است.

عراقچی تاکید کرد: باید ابهت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نشان داده شود که شکر خدا این قانون چنین قابلیتی را دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها