تونس ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان را قانونی کرد

تونس ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان را قانونی کرد
جمعه 24 شهريور 1396 - 19:55

تونس ممنوعیت ده‌ها ساله ازدواج زنان مسلمان با غیر مسلمانان را لغو کرد. سخنگوی ریاست جمهوری این کشور روز پنجشنبه در فیسبوک خود با تبریک به زنان تونس به خاطر تضمین حق انتخاب همسر، از لغو این ممنوعیت خبر داد.

یکماه قبل محمد قائد سبسی به طور رسمی از مجلس این کشور خواست تا در جهت برابری حقوق زن و مرد قوانین مربوط به ممنوعیت ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان را تغییر دهد. او به این منظور کمیسیونی را با ریاست یک زن حقوقدان و فعال حقوق مدنی مامور تدوین پیش نویس قانون جدید کرد.

در تونس تا کنون طبق قوانین قبلی یک مرد غیر مسلمان برای ازدواج با یک زن مسلمان ناچار به تغییر دین خود بود، در حالیکه یک مرد مسلمان مجاز بود با زن غیر مسلمان ازدواج کند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر در کشورهای عرب شمال آفریقا، تا کنون مبارزه ای طولانی را برای لغو قانون ممنوعیت ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان به پیش برده اند و تونس در این زمینه پیشگام بوده است.

رئیس جمهوری تونس اوائل خرداد ماه امسال و به مناسبت روز زن در این کشور نیز خواهان بازنگری در قانون ازدواج زنان مسلمان با غیر مسلمان شده بود. او همچنین از ضرورت برابری حق ارث زن و مرد سخن گفت. این سخنان اگرچه با اعتراض شدید محافل مذهبی و ائمه جمعه در تونس مواجه شد، اما مورد استقبال وسیع فعالان حقوق زن قرار گرفت.

کمیسیون تعیین شده از سوی محمد قائد سبسی برای لغو ممنوعیت ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان و تدوین قانون جدید در این زمینه، همچنین برابری حقوق زن و مرد در همه زمینه ها از جمله حق ارث برابر را نیز در دست بررسی دارد.

پیشنهادات رئیس جمهوری تونس حمایت دیوان فتوای دینی این کشور را نیز با خود دارد. قائد سبسی در استدلال خود در مورد حق برابری ارث گفته است که ارث یک مساله دینی نیست بلکه مربوط به حقوق انسان ها است و خدا و پیامبرش این مساله را به انسان ها واگذار کرده اند تا در مورد آن تصمیم بگیرند.

با این حال برخی احزاب سیاسی مذهبی و مخالف سبسی در تونس، او را به بهره برداری از مسائل دینی در سیاست و جلب آرای زنان در انتخابات آینده متهم کرده اند.

در ایران نیز مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق زن سال‌ها است که برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان از جمله در زمینه حقوق برابر در ازدواج و ارث، تلاش می‌کنند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها