تحلیلگر آمریکایی:

زمینه سازی منطقه برای تجزیه سوریه

زمینه سازی منطقه برای تجزیه سوریه
جمعه 4 فروردين 1391 - 09:42

نيويورك (العالم) ـ نويسنده و تحليلگر آمريكايي، با تأکيد بر اهميت بيانيه اخير شوراي امنيت درباره سوريه گفت، طرفهاي منطقه اي را به زمينه سازي براي تجزيه سوريه متهم کرد.

"راجر هانفر" روز جمعه در مصاحبه با شبکه العالم، اظهار داشت: مخالفان سوري، بسياري از وعده هاي اين بيانيه را براي نظام بشار اسد غيرالزام آور مي دانند.

هانفر خاطرنشان کرد: بيانيه شوراي امنيت درباره سوريه به اين علت كه پنج عضو دائم شوراي امنيت و جامعه بين الملل از جمله روسيه و چين درباره لزوم توقف خشونت ها در سوريه درباره ان به توافق دست يافتند، مهم است.

وي با بيان اينكه موضوع سوريه براي آمريكا در اولويت قرار دارد، تأکید کرد: واشنگتن نقش اصلي در سوريه را به تركيه ، قطر وكشورهاي ديگر داده است، و نمي خواهد دراين كشور ايفاي نقش كند؛ بلكه خواهان توقف اقدامات خشونت بار و كشتار درمناطق مختلف سوريه است.

اين تحليلگر آمريكايي گفت: آمريكا به خواسته هاي تركيه و هم پيمان خود توجه دارد، و بيم آن دارد كه بحران آوارگان در سوريه بر وضعيت داخلي تركيه تاثير منفي بگذارد؛ درنتيجه واشنگتن دو طرف را به توقف خشونت ها دعوت كرده است.

هانفر با این ادعا که آمریکا درحال جلوگیری از تلاشهای منطقه ای برای تجزیه سوریه است، خاطرنشان کرد: طرفهای منطقه‌ای به دنبال تأثیرگذاری بر سوریه هستند؛ آنها برای بالکانیزه کردن سوریه به نفع طرفهای خارجی زمینه سازی می کنند.

وي با اين ادعا كه آمريكا براي جلوگيري از تحقق اين مساله تلاش مي كند، درباره نبود ثبات در سوريه هشدار داد و گفت: بي ثباتي در سوريه به نفع هيچ يك از طرف ها نيست.

وي خاطرنشان کرد: آمريكا هم مانند روسيه براي جلوگيري از بحراني شدن اوضاع در سوريه تلاش مي كند زيرا اين مساله با منافع ملي آمريكا و روسيه درتضاد است.

وي تاكيد كرد: درصورتيكه اوضاع از كنترل خارج شود ، ناآرامي به نبود ثبات در منطقه منجر مي شود و واشنگتن و مسكو چنين چيزي را نمي خواهند.

 

این اظهارات درحالی مطرح می شود که در آغاز بحران سوریه و هنگامی که دولت این کشور از عناصر مسلح خواست با تحویل سلاح های خود مشمول عفو عمومی شوند؛ دولت آمریکا رسما از مخالفان مسلح خواست سلاح خود را تحویل نداده و تسلیم نشوند.

 

03/22              22:48

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها